Piyasadami pahalılıkta, akaryakıt ve emek masrafları başlıca gerekçeler olarak ortaya atılıyor. Velakin piyasadaki tuhaflıklar ve çelişkilerle artık iyice zeka ve sabrımızla sınanıyoruz.

Bursa’nın 1 saat ötesinde…

Yerel markalarla;

Peynir, yoğur ve yumurta üretimi yapılıyor, ama başka kentlere ait, uzakların emsalleri daha az fiyatlara görülebiliyor.

Bursa’nın 1 saat ötesinde…

Yöresel üretimle;
Domates üretiliyor, ama kendi kentinin pazaryerlerinde ve üstelik de semtlere göre, fiyatları hayli yüksek oluyor.

Pahalı gidişatta!

Bir ‘Bakan’, meyve ve sebzelerin mevsiminde yenildiğinde sağlıklı ve ucuzlayan fiyatlarla tüketilebileceğini söylemişti.
Yazı ortaladık;

Ucuzluk yok!
Bursa
’nın Meyve ve Sebze Hali’ne en yakın Nilüfer’de pahalı satılan meyve ve sebze, kentin doğusunda; Yıldırım’da neden ucuza satılabiliyor?
Bu arada…

Tekrar vurgulayalım.
Türkiye’de tarım yok olmadı.
Milyar dolarlık rakamlarla meyve sebze ile su ürünlerinin ihracatının arttığını ifade edelim.

Bursa’nın kent merkezine 10-15 kilometre mesafedeki, dünyaca ünlü incirimize, yerel halk tarafından zor ulaşılabiliyor ve pahalı…
Toprağımızın zenginliğine Bursa’nın halkı ulaşmakta zorluk çekiyor, ama incire dünyada yeni ihracat pazarları bulunması için arayış yürütülüyor.
Bir mağazada…
Yerli ve milli olmasıyla övünen kot pantolona 100 TL yeni zam geliyor ve 469 TL etiketleme yapılıyor.
Sorulduğunda;

Mağazanın görevlisi, zamma gerekçesi olarak, ‘Yeni sezon ürünü’ gerekçesinde bulunuyor.
Müşteri de, kış aylarından beri satılan ürüne yapılan zammı eleştirince, görevli tarafından, “Her şeye zam geliyor!” deniliyor.
Bir tespite göre…

“Fiyatı artar” düşüncesi ve öngörüsüyle farklı ürünlere oluşan talep, fiyatlarda yükselmeye neden oluyor, ‘psikolojik’ etki gelişiyor.
Bir başka mağaza…
Fiyatı iki katına çıkan ürünün neden böyle pahalılandığı sorulduğunda, personel maaşlarına zam gerekçesi ortaya atılıyor.

Giyim piyasasında da…

‘İndirim’ duyurularına rağmen;
Reyonlardaki ürünlere konulan etiketlerin, yeni basılmış, gıcır gıcır, tertemiz olmalarına, nasıl bir gerekçe belirtilebilir?
Önceleri…
İndirime girdiğinden söz edilen ürünnlerin etiketlerine, ‘sonradan yapıştırılmış olanlar’ kaldırıldığında, çifte ilginç durumla karşılaşılırdı.

Sonradan yapıştırılan etiket söküldüğünde, eski fiyatın ucuz olduğu veya çok indirim yapılmadığını gösteren fiyatlarla karşılaşılırdı.
Durum böyleyken…

Şimdilerde…

‘İndirmli’ olduğunu göstermek için, mevcut fiyatların üzerine sonra yapıştırılan etiketlerin arkasındaki zemin, siyah renkte yapılıyor ve sökülmek istendiğinde, adeta kendisini yok eder gibi tahrip oluyor.

Pahalılıkta;

Elbette ki, akaryakıt ve personel giderleri önemli yer tutabilir, ama tuhaflıklar, çelişkiler de ortada duruyor.
Piyasaların, ihracatın odağında;

Milyonlarca emekçi çalışıyor.

Pahalılığın piyasası ve övünülen ihracatın merkezinde, emekçilerin ne kadarı, ‘vasıflarının gerektirdiği’ maaşları alıyor, ne kadar ‘sendikalı’ çalışıyor?
Pahalılığın furyasında;
Ekmek üreticileri ile otobüsçü, minibüsçü ve dolmuşçu esnafının, ‘istenildiği zaman’ değil, ancak sınırlı aralıklarla değişebilen resmi tarifelerle ‘kamusal’ hizmetlerini sürdürüyorlar.