Yerli ve milli otomobil markası Togg’un ülkesinde gerçekçiliği ve ev sahibi Bursa’da yerelliği çok tartışılıyor.
Togg, Bursa’nın yerel medyasına da dün kapılarını açtı, bu sütunlarını yazarı olarak oradaydık ve SosyalTV.Com.TR de ayak basmış oldu.

Açıkçası…

Yerel medyayla buluşmanın bugünlere kalması iyi oldu, yıllardır faaliyetteymiş gibi, sistemin iyi oturduğu bir son durumla karşılaştık.

Robert Bosch’taki yıllarıyla Bursa’yı solumuş bulunan ve  eşi de kentlimiz olan Togg CEO’su Mehmet Gürcan Karakaş, yılların tanışmışlığı gibi samimiyetle vaktini bize ayırmış oldu.

Liseden teknikerlik mezunu olarak, TOFAŞ ve Renault’da staj yapmış bir gazeteci olarak, daha farklı bir gözlem ve ruh halindeydik.

Yabancı markaların altındaki otomobil fabrikalarındaki emekçilerin “Bizim neden markamız yok?” dediklerini bildiğimiz için dün, o hayallerin; farklılık ve üstünlük hedefiyle gerçek olduğunu da görüyorduk.

Sözlerimize;

En merak edilen, tartışılan meseleyle başlamak gerekir ise, Togg’un fabrikasına ayak bastık; ‘hakikaten’ orada ve ‘muazzam’ bir eser var.

İtalya’da değildik;

Gemlik ilçesindeydik.

Bursa’daki SÜTAŞ’ın süt ürünlerinin üretildiği hijyenik gıda fabrikasından farksız titizlik ve temizlikte; açık ve kapalı mekan kampüsündeydik.

Gövdenin ilk oluşmasından boyahane ve genel montajına varıncaya kadar, ama ileri teknoloji dönemine uygun koşullarda çalışılıyor.

OTOMOTİV KENTİ BURSA,
BUGÜNLERİ DE GÖRDÜ

Türkiye’de;

Japon ve Alman’ın robotlarla dolu fabrikalarından videolara yıllarca hayranlıkla nasıl bakıldı ise, aynı gerçeği; Togg’da gözlerimizle gördüğümüzü de ifade etmiş olalım.

Milyon metrekarelik;

Togg Teknoloji Kampüsü’nde, personel otoparkı dolu, mesai bitimi için de servis araçları beklemedeydi ve Migros da orada vardı.

Bir an;
Kalabalıklar halinde açık bir alanın öteki tarafından fabrika binalarına gelenlerin yoğunluğunu gördük, Cuma Namazı’ndan dönülüyordu.
Togg’un farklı fabrika binalarının arasında, bölümlerin tanıtımı için dolaştığımızda, klasik, eski nesil fabrika olmadığı, hemen anlaşılıyordu.

En dikkatimizi çeken;

Robotik kolların arı gibi çalışma ritmi ile üst kategorideki çalışma alanları ile üretim bantlarındaki bayan çalışan fazlalığı, dikkatimizi çekiyordu.

Gözleimizin önünde;

Algının aksine, güçlü olgu var!

Togg CEO’su Mehmet Gürcan Karakaş’ı dinlediğimizde, rutin rekabete, maceraya giren değil, rekabet yaratan ve önüne bakan üst marka gerçeği vardı.

Buna güç veren de;

Dışa bağımlılığı önlemek ve her türlü avantaja çevirmek üzere, politika ve eylemi kendi odağında toplama stratejisi oluyor.

Bu doğrultuda;
Farklılık ve üstünlük getiren unsurların lisanslarına sahip olmak, bütünleşik ihtiyaç ve uygulamalarda, kendi içerisinde çözmek ve karşılamak görülüyor.

‘Akıllı Cihaz’ tabiri kullanılan otomobilin beyni olan yazılım uygulamaları kendisine ait olan, teknolojisi ve ürün farklılığıyla batarya üreten ve dünyaya tedariki de esas olan bir zirveye oynanmış olunuyor.

AYLARDIR SÜREN MERAK
VE TARTIŞMALARA CEVAP

Kamuoyunda;

Merak edilen diğer soru işaretlerine odaklandığımızda ve sorduğumuzda, detaylara inmiş oluyoruz.

Karakaş’ın aktardığıyla;

Togg için;
Fabrika dahil olmak üzere, farklı görev tanımı ve alanlarıyla da beraber, toplam 2 bin 700 dolayında emekçi var.
Özellikle…
Gemlik’teki fabrika faaliyetine yönelik istihdamın, Bursa Bölgesi’nden sağlandığına işaret ediliyor.
Gemlik öne çıkmak üzere, toplam personelin %55 dolayında olanı, Bursa kaynaklı gösteriliyor.

Kadın emekçiler genelde gıda ve tekstilde oluyor, ama Togg’un aşamalarıyla kadın çalışan oranı %26 olarak belirtiliyor.
Togg çatısı altında;
880 mühendis ve diğer başlıklarla 450 mühendisten yararlanılırken, yüksek lisans ve doktora gibi üst derece eğitimli oranı %38 gösteriliyor.

Tersine beyin göçüyle 33 çalışanın ülkeye de kazanılmış olduğuna dikkat çekiliyor, bu da ülke adına sevindiriyor.

Bursa’ya katma değer olarak;

Togg’un T10X modeli için…

Son durumla;
Bursa’dan 31 iş ortağıyla çalışıldığı, ayrıca düzenli alınan hizmetler için de 260 iş ortağı bulunduğu vurgulanıyor.
TÜBİTAK’nın içerisinde olduğu; Batarya Teknolojileri Projesi’ için Bursa Uludağ Üniversitesi’yle beraber, yürütücü kuruluş olarak yer alınıyor.
Gemlik Zeytini’nin uluslar arası coğrafi işaret altına alınması için de, Gemlik Ticaret Borsası’na hukuki ve teknik destek sağlandığı da not düşülüyor.

Yerlilik oranı açısından;

Üretim başlangıcında %51 olan oranın, 3 yıl içerisinde %68’e çıkarılması, hedefe taşınıyor.

TOGG’UN YOLU

İş ortaklığında;
Türkiye’den %75 oranında karşılamaya gidildiğinde, diğer oranda Avrupa, Asya ve Kuzey Amerika’nın olduğu bilgisi veriliyor.
Karakaş’ın, “akaryakıtlı araçlardaki maliyette motor ve şanzıman; %70 gibi bir paya sahip, ama elektrikli arabalarda bu oran, yazılım ve batarya unsurlarıyla %70 ve daha fazlasına ulaşıyor.” bilgisini veriyor.

Togg’da bu yıl 28 bin adetlik üretim öngörülürken, sonrasındaki kademeyle 175 bine çıkarılacak.

Yanıbaşında;

Togg’un işbirliğiyle 500 bin metrekare alanda batarya üretimi fabrikası için de harekete geçilirken, 2025’te üretime geçilmesi planlanıyor.

Elektrikli arabalar artarken;

Togg’un içerisinde yeraldığ işbirliğiyle doğrudan kendi şarj noktası sayısı 1000’e çıkarılacak, ülke geneliyle her 25 km veya 50 km hesabıyla şarj ağı kurulabilmesi sağlanacak.

Bu arada…

Togg’un direksiyonu başına geçtik, test sürüşüyle deneyimle fırsatı da bulduk, çok farklı…

Togg CEO’su Mehmet Gürcan Karakaş’ın, kendisiyle çektiğimiz fotoğrafa sosyal medyada ‘beğeni’ koyması da, samimiyetini gösteriyor.