Ticari reklam ve haksız ticari uygulamalara yönelik yönetmelikte yapılan ve bugün Resmi Gazete’de yayınlanan yeni hükümlere göre, tüketicilerin internet ortamında yorum ve şikayet paylaşımı, hemen ve kolay olmayacak.
Ticaret Bakanlığı’nın yürütmesindeki, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nde, değişikliklere gidildi.
Satın alınan…
Ürün ve hizmetler hakkında;
İnternet mecrasıyla…
Tüketicilerin değerlendirmeleri, sanal mağazaların yanı sıra ve özellikle bu amaçla oluşturulan, yürütülen platformlarla da dikkati çekiyor.
Ticaret Bakanlığı’nın yeni düzenlemesi, sözünü ettiğimiz değerlendirme ve şikayet mekanizmasına odaklanıyor.
…Ve!
Açıkçası…
Değelendirmeye konu edilen meselelerin, objektif düşüncelerle paylaşılmasını ve firmaların ticari itibarını dikkate alan düzenleme gibi duruyor.

Baktığımızda…
Herkesçe:

Herhangi ürün veya hizmet hakkında, alenen değerlendirmede bulunabilmesinin, kolay ve hemen olmayacağı görülüyor.
Resmi Gazete’de bugün yayınlanan ve resmiyet kazanan düzenleme hükümleri, 1 Mart 2022 itibariyle yürürlüğe girecek.

Bu kararlar;

Milyonları kapsıyor!

‘Değerlendirme’ denilirken…

Genelde;
Şikayetler, öne çıkıyor.
Yeni dönemde…

 ‘Tüketici’ olarak;

Değerlendirme yapılmak istenmesine yönelik olarak, “Bu değerlendirmelerin, sadece ilgili mal veya hizmeti satın alanlar tarafından yapılmasına izin verilir.” koşulu getirildi.

Beraberinde…

İnternet mecrasıyla yaygınlaşan ve rağbet gören; ‘Şikayet’ platformları için de ayrıca başlık açılmış ve hükümler getirilmiş bulunuluyor.
Şikayet bildirimleri…

Paylaşıma hemen verilmeyip, belirli bir koşula bağlanıyor ve eleştirilere konu edilen satıcı veya sağlayıcılara, cevap hakkı verilmesi isteniyor.

İşleyişe esas olarak, “Değerlendirmenin yayınlanmasından önce, açıklama yapma veya cevap verme hakkını kullanabilmeleri için en az yetmiş iki saat süre tanınır.” hükmü uygulanacak.
Değerlendirmeye konu edilen ürün ve hizmetler hakkında, paylaşımın fiilen yayını öncesiyle taraflarlar arası iletişim süreci oluşturuluyor.

Bu aşamada;

Tüketici, satıcı veya sağlayıcılar tarafından ‘mağduriyetin giderilme’ bildirim veya bildirimleri alınırsa, doğrulamayı takiben bildirilen ilk değerlendirmeyle beraber ve gecikmeksizin yayınlanması öngörülüyor.
Belirlenen esas ve kurallar çerçevesinde ‘yayınlanmasına izin verilmeyen’ tüketici değerlendirmelerine ilişkin hususların, değerlendirmede bulunan tüketiciye derhal bildirilmesi öngörülüyor.
Yönetmelikle;

Doğrudan firmalara ait sanal mağazalar ve alt sağlayıcılarla ticaret yapılan online satış platformlarıyla tartışma konusu olan ‘İndirim’ uygulamalarına da, bir önlem amaçlandı.

‘Gerçekçi’ indirim koşulu sağlanmak isteniyor ve indirime tabi mal ve hizmetlerin fiyatlandırılmasında, yakın geçmişteki etiketle çelişmeyecek.

Bu doğrultuda;
Getirilen yeni düzenleme hükmünde, “Bir mal veya hizmetin, indirimden önceki satış fiyatının tespitinde, indirimin uygulandığı tarihten önceki otuz gün içinde uygulanan en düşük fiyat esas alınır.” deniliyor.
Ayrıca…
Temel gıda ürünlerinden olarak, “Meyve ve sebze gibi çabuk bozulabilen mallara ilişkin reklamlarda indirimin miktarı veya oranı hesaplanırken, indirimli fiyattan bir önceki fiyat esas alınır. Bu hususlara ilişkin ispat külfeti reklam verene aittir.” hükmü de uygulanacak.