Hükümetin vergilere ara kararla yüksek artışlar getirmesi, kamusal ve sosyal sorumluluk taşıyan belediyeleri, halka hizmette daha da zora, sıkıntıya itmiş oluyor.

Büyük kentler arasında;

Bursa Büyükşehir Belediyesi, hem ekmekte hem de toplu ulaşımda kentlisine ekonomik fiyatlar uyguluyor.

Bu politikada;

Direniş vardı, ama…

Akaryakıta getirilen büyük zamlar, ‘domino taşları’ gibi, tüm piyasalara büyük zamların silsilesini oluşturmaya başladı.

Yaygın tabirle ifade edilen;

“Bıçak kemiğe dayandı” sözü de, artık içerisine düşülen zorluğa hafif kalıyor ve belediyelerin kamusal, sosyal hizmet politikası da zarar görüyor.

Hizmetin sürdürülebilirliği için…

Bursa Büyükşehir Belediyesi, ürettiği ekmeğe ve yürütülen toplu ulaşıma yeni fiyatlandırma yapmaya hazırlanıyor.

Yerel yönetime bağlı olarak…

Ucuz, kaliteli gıda üreten;

BESAŞ, hükümetin ekmeklik ucuz un tedarikine ilişkin sektörel anlaşmaya devam etmemesi nedeniyle eski piyasa koşullarına dönüldü.

…Ve!
Uzun aradan sonra…

Düzenlenen un alım ihalesiyle eski fiyatın 2 katına yakın maliyetle karşılaştı ve yeni alımlarla daha da artacağı endişesi yaşanıyor.

Fırıncıların ekmeği 7.5 TL oldu, ama BESAŞ’ın ekmeğine yeni fiyatın ise 7 TL’nin atında tutulmasına çalışılıyor.

Çünkü…

Fırıncılara kıyasla;

BESAŞ, 2 kat gramajda üretim yapıyor ve diğer büyük belediyelere kıyasla da en makul fiyatını şimdiye kadar sürdürmeye çalıştı.

Açıkçası…

Ekmek başına her 25 Kuruş’luk düşük fiyat dahi, yüzbinlerce ekmeğin üretilmesi nedeniyle işletme kasası için çok şey ifade ediyor.

Toplu ulaşımda;

Bursa Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı Bursa Ulaşım A.Ş. de (BURULAŞ) geçen yılı, çeyrek milyar liraya yakın zararla kapatmıştı.

Bu yıl;

İlk 6 ayda ise;

Yarım milyar lira dolayında zarar eden BURULAŞ, akaryakıta ÖTV ve KDV zamları nedeniyle şimdi adeta ölümcül darbe aldı.

Lafa gelince;

Toplu ulaşım, kentler ve belediyeleri için ‘kamusal hizmet’, ama icraata gelince, akaryakıtta ‘Özel Tüketim Vergisi’ ödetiliyor.

BURULAŞ, hizmet paydaşı özel halk otobüçülerini ayakta tutmak için de örneği olmayan bir şekilde, aylık 20 milyon TL’ye yakın destek ödüyor.

Bu sayede;

Ücretsiz ve indirimli kartların neden olduğu kayıp ile yolcu yoğunluğunun düşük olduğu hatlardaki kaybın telafesi sağlanıyor.

Şayet…

Özel halk otobüsçülerine destek sağlanmasaydı, belediyenin tek başına kalacağı sistemle yıllık zarar milyar TL’yi çoktan bulurdu.

Şimdi…

Ekmeğin yanısıra;

Toplu ulaşıma zam da gündemde ve hizmetin sürdürülebilirliği için gerçekçi, ama anlayış beklenecek yeni ücretlendirme hedefleniyor.

Sıkıntının büyüğü;

Ulaşım hizmetleri!

Taşıtların yeni ve 2. el değerlerinin, bakım, onarım ve yedek parça maliyetlerinin, sigorta ve kaskolara ait poliçelerin fırladığı dönemden geçiliyor.

Toplu ulaşıma zam;

Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin politikasıyla aylık zararı küçültebilme amacını taşıyor.

İktidar ve muhalefet;

Belediyelerin toplu ulaşım hizmetlerinde kullanılan akaryakıttan ÖTV’yi minimum seviyeye indirecek veya sıfırlayacak düzenlemeyi ele almalıdır.

Yıllardan beri…

Motorlu Taşıt Vergisi’nden belediyelere pay verilmesi de talep ediliyor, ama ara kararla belediyeleri daha da üzecek bir karar alındı.

Deprem dayanışması gerekçesiyle;

Motorlu Taşıt Vergisi’nin aynı tutarda 2. kez alınmasıyla elde edilecek genel vergi gelirinden, belediyelerin nüfuslarına göre pay alması engellendi.

Hükümetçe…

Yıl ortasıyla;

Vergilere, harçlara getirilen yüksek zamlar, AK Parti’nin içerisinde de tartışma yaratırken, yerel seçim endişesi de oluşturuyor.

AK Parti, İstanbul ve Ankara’nın yönetimini yeniden elde etmek istese de, yeni ekonomi gündemiyle bu hedef de tartışılıyor.

Zira…

AK Parti’nin siyasi iradesindeki Bursa’nın anakent belediyesi, gözle görülür bir refleksle çalışıyor, ama ‘hükümet zamları ve etkisi’ düşündürüyor.

Epey zamandır…

Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, verimliliğe odaklı bir politika, eylem planı işleme çalıştı,
‘Yenilenibilir enerji’ alanında, güneş enerjisi santrallarına yönelme de, dikkati çekiyordu.

Bugün;
Devletin kurum ve kuruluşlarında tasarrufa ilişkin bir genelge, gündeme düştü, ama özel sektörle işbirliğine dayalı otoyol, köprü ve havalimanları için ‘garanti para ödemeleri’ sürecek.
Olan;

Halkın cebine de, belediyelere de!