Bursa gibi, sürekli büyüyen kentlerde, yaşanabilir alan ihtiyacı da sürekli tartışılıyor ve yeni gelişme bölgelerinde de söz konusu oluyor. Yasa ve yönetmelikler var, ama işleyişteki boşluklarla sorun güçleniyor.
En çok…
Ulaşımı, trafiği konuşuyoruz.

Bursa’nın planlı gelişen mahallelerini dolaştığımızda, site otoparklarının yetmediği, yolların da kullanıldığı görülüyor.

Sitelere baktığımızda…
Belirli kapasitede açık ve kapalı otopark yapımını gerektiren mevzuat var, ama aynı yasayla ‘otopark bedeli’ karşılığında, kısıtlı alanlar bırakılıyor veya dışarılardaki açık alan otoparkıyla çözüm üretilmek isteniyor.
Böyle durumda…

Cadde ve sokaklarda,
Otopark yükü artıyor!

Aslında…

Daha başa dönersek;
Planlama çalışmalarının ne derece radikal yapılabildiği de tartışılıyor, çünkü imar planı taleplerinde, yatırımcı baskısı ve beklentileri, etken olabiliyor.
Açıkçası…
Tavaf edilir gibi, dönülen sokaklar veya çıkmazlar, aynı anda 2 otomobilin de zor geçtiği başka sokaklar bulunuyor.

Elbette ki…

Tırmanan yeni binalar!

Bulunulan alanlara;

Tartışmalı dönüşüm veya imar kararlarıyla getirilen yoğunluklar, günlük hayatın insan ve taşıt döngüsünde, alansal kapasiteyi zorluyor.

1990’larla…
Bursa’nın plansız kentleşmenin getirdiği sıkıntıları ve yarattığı kentsel sorunları konuştuk.
2000’li yıllarla…
Bakir alanların imara dönüşüm kararlarında, eldeki böyle fırsatların ne derece değerlendirildiği tartışılan duruma geldik.

Sözünü ettiğimiz…
Bu olumsuzluklar;
Altyapı kurumlarını zorluyor, çünkü en başta öngörülen planlama ve yatırımlar, sonraları tutmuyor, yetersizleşiyor.
Çarpıcı örnekle;
Mevcut trafolar, artan talep ve yükle zorlanıyor ve böyle durumda, ani kesintiler yaşanıyor, kapasite artımı gerekiyor.

Bursa Büyükşehir Belediyesi;
Bursa Su ve Kanalizasyon İdaresi’yle öngörülen ileri bakış ve planlamayla geleceği okuyabilen yatırım yapmayı sürdürüyor.

Bu arada…

Merkezi yönetim kurumlarınca…

Yereldeki;

Büyük ölçekli hizmet tesisleri için de, ekonomik olarak “Nerede devlet arazisi var, oraya yapalım” demesi, yer tercihlerinin haliyle kentin merkezi ve yakın çevresi olması da, meseleye tuz biber ekiyor.
Gelişmiş ülkelere kıyasla sonu gelmeyen taleplere dayalı olarak oluşan yeni sanayi bölgeleri de, kentsel sorunlara diğer etken oluyor.

Sonra da…
Ana yol, hemzemin ve köprülü kavşaklar ile otobüs hatları ve raylı sistem çözümü için arayışlar gündeme geliyor.

Toplumsal imar talebi ve yatırımcıların beklentileri, kamusal hizmet talepleri ve siyasete tahvil edilebilen gündem, eleştirdiğimiz Bursa’yı da, elbirliğiyle ortaya çıkarıyor.