CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçaroğlu’nun, ‘Bursa Hızlı Treni’ ihalesindeki çıkar sağlama ve zarara uğratma suçlamasına, devletin ilgili kurumu da, Twitter’daki paylaşımıyla cevap verdi ve yalanladı.

İddiaya karşılık…

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın avukatı Hüseyin Aydın’dan yalanlama açıklaması gelmiş ve çeyrek milyonluk tazminat davası duyurulmuştu.

Sonrasıyla…

Erdoğan ve öncesiyle Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu da, cevabı tepkilerde bulunmuştu.

Dün de…
İlgili;

Devlet kurumu, açıklama yaptı!

Projeyi yürüten;

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na bağlı; Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’nce (AYGM), Twitter’daki paylaşımıyla yalanlama vardı.

Açıklamada; öncelikle de “Bandırma - Bursa - Osmaneli Hızlı Tren Projesiyle ilgili ortaya atılan iddialar gerçek dışıdır.” ifadesine yer verildi.
…Ve!
Ana muhalefetin iddiasına konu edilen aynı projeye ait iki ayrı ihale için emoji de kullanılarak, “İki ihale, elma ve karpuz gibidir.” benzetmesi vurgulandı.
Farkın anlaşılması için harita ve detaylara yer verilen paylaşımla kamuoyuna bilgi verilmek de isteniyordu.

Detaylara bakarsak…
Bursa Hızlı Treni’nde;

2018’deki ilk ihaleyle 160 kilometre öngörülen hattın, bu ihalenin iptal edilmesi ve 2020’de yeniden yapılan ihaleyle Bandırma’nın da dahil edilmesiyle 201 kilometre olduğu belirtiliyor.

İptal edilen ilk ihalenin kapsamında, ayrıca Bursa Garı’nın ve diğer istasyonlarının yapımlarının olmadığı, ama 2020’deki ihaleyle 7 istasyon yapılmasının yer aldığını da vurgulanıyor.

İlk ihaleye kıyasla…
Yapıma ilişkin farklı başlıklar altındaki imalat ve çalışmaların da, yeninen ihaleyle arttığı görülüyor.

Altyapı çalışmaları; 50’den 145 kilometreye çıkarken, üstyapı, elektrifikasyon ve sinyalizasyon çalışmaları, 106’dan 201’er kilometreye çıkıyor.

Güzargahın oluşturulması için yapılacak kazı miktarı, 13.6 milyon yerine, 22 milyon metreküp olacak.
Zemin iyileştirilmesinin yapılacağı miktar, 375 binden, 2.5 milyon metreye ulaşmış oluyor.

Tünel geçişlerine yönelik kazıların boyutu, 1.98 milyondan, 2.8 milyon metreküpe çıkıyor.

Demiryolu kurulumu için 240 bin 470 metre yerine, 436 bin 150 metre uygulama öngörülüyor.
Bu gelişmeler;

Bursa’daki tartışmaları unutturmayacaktır, 2012’de temeli atıldığında, 2016’da hizmete gireceği açıklanan ‘Hızlı Tren’, çoktan gelmiş olmalıydı.

Bursa’nın projeleri…
Teknik ve/veya mali gerekçelerle gecikiyor, sorunlar yaşanıyor, milletvekillerinin markajı gerekiyor.
Geride kalan sürede;

İstanbul’un boğazına 2 köprü, altına tünel yol yapıldı, 1 büyük havalimanı bitti, doğuda tüneller açıldı, hızlı trene kavuşan küçük kentler oldu.

Üstelik…

Bursa’nın yaygın tabirle ‘Hızlı Tren’ denilen demiryolu projesi, yük taşımacılığı da yapılabilmesi için ‘Yüksek Standartlı’ tanım ve özelliğine çekildi.
…Ve!
Ayrı ihaleyle yapılabilecek ‘Bandırma’ bağlantısı, Bursa için dış krediyle çözümün süreciyle yeni, büyük ihaleye, prosedürüne taşındı.
Ankara’nın yatırım ve finansman politikasında, konu Bursa’nın projeleri olunca; bir şeyler oluyor.