Bursa Şehir Hastanesi’ni BursaRay’a bağlayacak ihalede yaşanan hukuki soru işaretleri ve olumsuz gelişmeler, Sayıştay’ın Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na yönelik denetim raporuna şerhiyle girdi.

Bilindiği üzere…
Projenin yapımı için;

Davet yöntemi ve pazarlığa esas ihale, yerel idari yargı ve ardından da Danıştay tarafından iptal edilmişti.
Aynı yöntem ve esasa dayalı yeni ihale de, yerel idari yargı tarafından iptal edildi ve yeniden Danıştay’dan karar bekleniyor.

Bursa Büyükşehir Belediyesi’nce;

Önem ve aciliyetle gündeme taşınan ‘metro’ yöntemli hat uzatımı, idari yargıdaki olumsuz kararlara, gelişmelere rağmen, gündemdeki yerini koruyor.
Bu proje için…

Merkezi yönetimce;

Askıya alma veya vazgeçme yok!

Sıkıntı…
Hukuki çelişkiye konu edilen;
İhale yöntemi!

Danıştay’ın, yeni ihaleyi de iptal eden yerel idari yargının aksine, bu kez yeni itirazı reddiyle projenin önünü açacak mı?

Merakla;

Bu soruya, yanıt beklenirken…

Mesele;

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2020 yılını denetleyen Sayıştay’ın raporuna, işlendi.

Müfettiş denetimiyle;
Geçen yılın son çeyreğinde karara bağlanan, ancak idari yargı kararıyla ilk iptal kararının çıktığı ihale ele alındı.
İhalede tercih edilen yöntem ve esası hakkında, ilgili idarenin itirazına rağmen, ‘hukuken dayanağının olmadığı’ sonucuna varılıyor.

Bakanlık

Yapım işinin, raylı sistem hattının uzatılması niteliğinde olduğu ve mevcut hatla bütünselliğin amaçlandığı, yapım tekniği açısından özellik taşıdığı, sağlık tesisine erişim amacıyla ivedilik oluşturduğu ve öngörülemeyen durum gerekçesiyle ihale yönteminin arkasında durdu.
Yeni yılda ise…

Bursa’nın yararına yeni ara düzenlemelerle yeniden oluşturulan projenin yapım süresi, 3.5 yıldan 2 yıla düşürüldü.
Yerel mahkeme;

Tekrar; yapımı durdurdu!

Şimdi…
Danıştay’dan;

Yeniden, karar bekleniyor.

Bu gelişmeler yaşanırken…

Bursa’da yaşananların aynen bir başka örneği, Kocaeli Şehir Hastanesi’ne yönelik tramvay projesinde yaşandı.

…Ve!

Danıştay’dan;
Bursa’da 2. ihale için de gelen itiraza kararı beklenirken, Kocaeli’nde yerel idari yargının iptaline gelen itirazın kararı merak ediliyor.

Bursa için tekrarlanan ihaleyle projenin süresi 2 yıla çekildi, Kocaeli’ndeki projenin yapım süresi de aynı görülüyor.

Sayıştay’ca;

Ulaştırma ve Atyapı Bakanlığı’na yönelik denetim raporunda, 2 kentin projesi de, aynı başlık altında ‘aynı hukuk çerçevesi’ dahilinde, ‘ortak eleştiri ve olumsuzluk’ uyarısıyla yer alıyor.

Ankara’da görülen;

Yerel idari yargılamalarda, ilk olarak Bursa için 24 Aralık 2020 ve Kocaeli için 29 Aralık 2020’de kararların çıktığı, dikkati çekiyor.
Sözünü ettiğimiz;
Sayıştay’ın raporu ve idari yargı gelişmeleri, ‘Danıştay’dan Bursa’ya 2. iptal ve Kocaeli’nde ilk iptal kararlarının çıkabileceği’ kuşkusu ve olasılığını da gündeme getiriyor.
Bursa ve Kocaeli’nin yaşadığı bu ortak kader, merkezi yönetimce savunulan ve ısrar edilen ihale yöntemi ve esasına dayanıyor.

Asıl yanlış;
En başta yaşandı!
Bursa ve Kocaeli’nin şehir hastanelerinin yapımlarına 2015 yılında başlanmıştı, toplu ulaşım da ‘eş zamanlı’ çözülmüş olmalıydı.

Kaybedilen zaman;
Halkın sıkıntılı ulaşımı ve projelerin maliyet artışıyla devletin ödeyeceği paranın artması anlamına geliyor.
İstanbul ve Ankara
’nın metro hatları, yıllardır merkezi yönetim eliyle yapılırken, Bursa’ya da beklenen el atıldı, ama hızlı tren ve hastane hatlarının süreçlerinde, sıkıntılar ve neden olduğu gecikmeler yaşanıyor.
Tüm bu gelişmeler olurken…

Gecikmeden kaynaklı;

Toplumsal ve siyasi refleksi göğüslemek, Bursa Büyükşehir Belediyesi’ne kalıyor, milletvekilleriyle beraber, hükümet ve devlet kurumları nezdinde çözüme yönelik girişimler gündemde tutuluyor.