banner88

banner4

banner89

banner86

banner102

D vitamini ve obez bireylerdeki önemi

SAĞLIK 31.08.2020, 10:42
D vitamini ve obez bireylerdeki önemi
banner11

D vitamini artık vitamin değil, bir hormon olarak tanınıyor. Kanseri önlediğine dair binlerce çalışma var. Vücut direnci üzerine olan olumlu etkilerini zaten çocukluktan beri güneş girmeyen eve doktor girer diyerek ezberlemişizdir. Kemik, diş ve kas sağlığı için de önemi büyük olan bu hormonun önemi Covid-19 pandemisinde de çok iyi anlaşılmıştır.

Obez bireylerde D vitamininin biyoyararlılığı azalıyor. Ekvator bölgesinden uzaklaştıkça yüksek tansiyon görülme olasılığının artması acaba D vitamininin bunda bir etkisi varmıdır sorusunu akıllara getirmiştir. Yapılan bir çalışmada 2 grup birey ele alınmış. Güneş ışınları ile bu bireyler belli bir müddet güneşlenmişler. 24 saat sonra yapılan ölçümlerde obezlerde D vitamini yapımının %57 daha az olduğu bulunmuş. Bunun nedeni D vitamininin cilt dokusundaki yapımında değil bol olan yağ dokusunda tutularak gerekli yerlere taşınmasında sıkıntı olmasından kaynaklanmaktadır. D vitamini eksikliği insülin direnci ve Tip 2 şeker hastalığı için ciddi bir risk faktörüdür. Kimi çalışmalara göre D vitamini eksik olan bireylerde normallere göre 32 kata kadar insülin direnci oluşma riski vardır. Vücut Kitle indeksi 1 birim arttığında D vitamini düzeyleri % 1.15 daha azalmaktadır. Kilo verildiği zaman D vitamini düzeyleri normalleşebilmektedir. Bir diğer olumsuz faktör de karaciğer yağlanmasıdır. Yağlı karaciğerde D vitamininin aktif hale gelmesi azalmaktadır. Kilo verme amacı ile yapılan egzersizlerin güneş görerek (açık havada) yapılması nisbeten daha sağlıklı olmaktadır.

GRİPTEN KORUNMA YOLLARI

Her zaman hatırlatmakta ve hatırlamakta fayda var. En etkili tedbir temastan kaçınmaktır. Salgın zamanları tokalaşmak, öpüşmek, başkalarına ait eşyalara dokunmak riski arttırır. El temizliği ve mümkün olduğunca elleri ağız, burun ve gözlere değdirmemek gereklidir.

Bağışıklık düzeyimiz ne kadar güçlü olursa virüslere karşı direncimiz de o oranda güçlü olur. Bağışıklığı arttırmamız için düzenli egzersiz çok önemlidir. Egzersiz sırasında oluşan ısının virüslerin çoğalmasını engellediği bulunmuştur. D ve C vitamini düzeylerimiz iyi olmalıdır. Stres bağışıklığı çökertir. Bu nedenle stres ile mücadele çok önemlidir. Düzenli uyku da bağışıklığı güçlendirir. Gıda konusunda ise doğallığına dikkat ederek binlerce çalışma ve gözlem şu gıdaların faydalı olduğunu göstermiştir: Yoğurt, yumurta, balık, sağlıklı yağlar, soğan, sarımsak, çorbalar (özellikle havuç, kereviz, maydanoz, kabak, soğan içeren), limon, hayvansal gıda kökenli çorbalar ve bol sıvı alımı çok yararlıdır. Bazı kaynaklar özellikle kuşburnu çaylarının çok yararlı olduğunu belirtmektedirler.

Grip aşısının yapılıp yapılmaması konusunda bilim insanlarında farklı görüşler vardır. Örneğin Kanada’da 700 yaşlı kişi üzerinde yapılan bir çalışmaya göre grip aşısı gribe bağlı ölümleri azaltmamaktadır. Bir çalışma da ünlü Mayo Klinik tarafından yapılmış. Mayo klinik 6 ay-18 yaş arası 263 çocuğu 8 yıl takip ediyor. Grip aşısı olanların diğerlerine göre 3 kat daha fazla hastaneye yattıkları bulunuyor. Kararsız kaldıysanız yine de kronik akciğer ve kalp rahatsızlığı olanlar, kronik böbrek hastaları, kortizol kullananlar, kanser ve diyabet hastalarının aşılanması yönünde fikir birliği vardır.

NEDEN KALORİ DEĞİL DE BESİNLERİN İÇERİĞİ DAHA ÖNEMLİ?

Batı tarzı beslenen topluluklarda alınan kalorilerin % 60 kadarı genlerimiz gelişirken ortamda bulunmayan maddelerden oluşmaktadır. Bunların başlıcaları trans yağlar, rafine şeker ve rafine edilmiş unlardır. Genel olarak sağlık bir yiyecek az miktarda insülin salgılanmasına neden olan yiyecektir. Günümüzde yapılan çalışmalar obezite ve hücre yaşlanmasının sorumlusu olarak toplam kaloriden ziyade glikozun ne oranda alındığının önemli olduğunu belirtiyor. Bu nedenle kalori kısıtlayan diyetler hücrelerimizin boşu boşuna aç kalmasına neden olup hüsranla sonuçlanmaktadırlar. Dışarıdan bol glikoz girişi hücrelerce bolluk algılanmasını ve hücresel çoğalmayı sağlarken glikozun kısıtlı alınması genetik tamiri, yenilenmeyi ön plana almaktadır. Besin dediğimiz zaman bağışıklık sistemi hücrelerine olumlu etki yapmalı, sindirim sistemi hücrelerini yenilemeli, hormonlarımızın yapımına katkıda bulunmalı ve merkezi sinir sistemimize, kas sistemimize onarıcı etkiler yapmalı. Örnek mi, bir tarafta doğal yumurta diğer tarafta bir kaç liralık poğaça. Seç, beğen, al. Batan geminin malları bunlar.

Yorumlar (0)
banner113
banner116
20
açık
Namaz Vakti 22 Haziran 2021
İmsak 03:31
Güneş 05:28
Öğle 13:11
İkindi 17:09
Akşam 20:44
Yatsı 22:32
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 40 84
2. Galatasaray 40 84
3. Fenerbahçe 40 82
4. Trabzonspor 40 71
5. Sivasspor 40 65
6. Hatayspor 40 61
7. Alanyaspor 40 60
8. Karagümrük 40 60
9. Gaziantep FK 40 58
10. Göztepe 40 51
11. Konyaspor 40 50
12. Başakşehir 40 48
13. Rizespor 40 48
14. Kasımpaşa 40 46
15. Malatyaspor 40 45
16. Antalyaspor 40 44
17. Kayserispor 40 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 40 38
20. Gençlerbirliği 40 38
21. Denizlispor 40 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 38 86
2. M. United 38 74
3. Liverpool 38 69
4. Chelsea 38 67
5. Leicester City 38 66
6. West Ham 38 65
7. Tottenham 38 62
8. Arsenal 38 61
9. Leeds United 38 59
10. Everton 38 59
11. Aston Villa 38 55
12. Newcastle 38 45
13. Wolverhampton 38 45
14. Crystal Palace 38 44
15. Southampton 38 43
16. Brighton 38 41
17. Burnley 38 39
18. Fulham 38 28
19. West Bromwich 38 26
20. Sheffield United 38 23
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 38 86
2. Real Madrid 38 84
3. Barcelona 38 79
4. Sevilla 38 77
5. Real Sociedad 38 62
6. Real Betis 38 61
7. Villarreal 38 58
8. Celta de Vigo 38 53
9. Granada 38 46
10. Athletic Bilbao 38 46
11. Osasuna 38 44
12. Cádiz 38 44
13. Valencia 38 43
14. Levante 38 41
15. Getafe 38 38
16. Deportivo Alaves 38 38
17. Elche 38 36
18. Huesca 38 34
19. Real Valladolid 38 31
20. Eibar 38 30