TDK sözlüğüne göre, Manipülasyon; "yönlendirme" ve "seçme, ekleme ve çıkarma yoluyla bilgileri değiştirme" anlamlarında kullanılmaktadır.

Dezenformasyon, Bilgi çarpıtma, sahte belge, el yazısı, fotomontaj ve montaj filmler ile fabrikasyon istihbarat ve dedikoduların duyurulması gibi yöntemleri içerir.

Gazeteci Nedim Şener’in köşesine aldığı iki istatistik sizinde ilginizi çekecektir. “Dünya üzerinde 7 milyar 83 milyon internet kullanıcısı, 4 milyar 20 milyon da sosyal medya kullanıcısı var. Türkiye’de ise 84 milyon internet kullanıcısı,

60 milyon da sosyal medya kullanıcısı bulunuyor.

(Kaynak: Hootsuite ve We Are Social 2021 Dijital Türkiye Raporu)

Avrupa genelinde sosyal medya kullanım oranı yüzde 30’da kalırken Türkiye’de bu oran yüzde 70’i buluyor.”

İkinci tespit “Siber Suçlarla Mücadele Dairesi Başkanlığı’nın tespitine göre, orman yangınları başladığı günden itibaren sosyal medya üzerinden sistemli bir şekilde dezenformatif ve manipülatif propaganda içeriklerini barındıran hashtag ve paylaşımların

Yüz de 32’si FETÖ’cü,

Yüz de 23’ü Marjinal sol,

Yüz de 18’i PKK,

Yüz de 12’si DHKP-C terör örgütüne bağlı hesaplar,

Yüz de 15’i ise genel kullanıcılar tarafından gerçekleştirildi.

Yani yüzde 15 terör örgütlerinin yemi oldu.

Türkiye’de olsun dünya da olsun sosyal medya iftira, hakaret, aşağılama, taciz, gibi sanal şiddetin aklınıza gelen hatta insan aklına gelmeyecek ölçüde çirkinliklerin sergilendiği kirli bir yalan deryası halini aldığı aşikardır.

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü tarafından yapılan bir araştırmada yalan haberlerin “çok daha hızlı bir biçimde' yayıldığını” ortaya koydu. Araştırmaya göre yalan haber içeren tweetler, gerçek haber içerenlere kıyasla çok daha fazla paylaşılıyor, doğru bilgi içeren bir tweetin 1500 kişiye ulaşma hızı, yalan haber içeren bir tweet'in altıda biri kadar yavaşmış. Yalanın bu denli hızlı yayılması ve inanan kitle bulması tarihte tecrübe edilmiştir. Nazileri iktidara taşıyan Goebbels ne diyordu. Yalan söyleyin, büyük yalan söyleyin, insanlar büyük yalanlara daha kolay inanır. Yalanda ısrar edin, yalanı tekrar edin. Tekrar edilen yalana insanlar alışır ve inanır.

Bu gün sosyal medya tam da bu amaca uygun bir şekilde kullanılıyor. ABD’de yaşanan son başkanlık seçiminde Donald Trump Twitter tarafından attığı tweetler silinerek önce itibarsızlaştırıldı. Daha sonra instagram üzerinden farklı gençlik kitlesine ulaşılarak Biden parlatılmış ve seçim manipüle edilmiştir.

Sosyal medyada gerçek amaç bilgilendirmek değil, yönlendirmektir. Bu gün ABD’de bilgi olarak söylenen rakam 60 bini aşkın kişi dijital alanda her türlü kanun dışı işi yapmaktadır. Bu kişi sayısının çok daha yüksek olduğu da iddia ediliyor. Bu kişiler sadece Uluslar arası yasaları değil, ABD yasalarını da ihlal ederek birer siber savaşçı olarak gizli servisler eliyle çalıştırılmaktadır.

Bilindiği gibi yakın bir zamanda ABD tarafından Türkiye’de fonlanan gazetecileri medya kuruluşlarını duyduk. Keza Altınbaş Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Eray Güçlüer, Türkiye’de ABD’nin paralı sosyal medya elemanları var bilgisini veriyor.

Hiç unutmuyorum gezi olaylarında bir şerefsiz insanları manipüle etmek için tweet atıyor. “Gözlerinde lens olan arkadaşlarımız lütfen lenslerinizi çıkarın, biber gazına maruz kalan iki kız arkadaşımızın lensleri eridi ve gözlerini kaybettiler” İçinizden “biber gazı ile lens mi erirmiş,” bu yalana inanana “ben eşek derim” diyenler olabilir. Ben de şunu diyorum; önce bu yalanı söyleyene okkalı ve yüksek sesle bir “eşek oğlu eşek” deyin sonra yalana inanan saflara yönelin. Şu bilgiyi de vereyim: o tweeti atan hesap 300 bin civarında takipçisi olan (belli ki bu iş için hazırlanmış) bir Twitter hesabı idi.

Son Orman yangınlarında Ülkemizin Muhalefet kanadı maalesef milli bir duruş sergilemek yerine siyasi rant devşirme ucuzluğu sergilemiştir. Twitter de ise ihanet şebekesi görev yapmıştır. Marc Owen Jones.adlı İngiliz akademisyenin tespitlerine göre o gece (hani Help Turkey ökdük bittik yardım edin mesajlarının atıldığı gece) ege 20281770 adlı hesap o gün açılmış bir hesapmış. O gece çok sayıda mesaj atmış ve daha sonra mesajların tümünü silmiş.

Badboy2147 adlı hesap daha sonra ortadan kaybolmuş ve badboy353435 olmuş

Açılan Hashtagları popüler yapmak için 7400 civarında hesap olduğunu ama bu hesapların yüzde 70’inin ya adını değiştirdiğini ya da kaybolduğunu tespit etmiş. Ayrıca buraya atılan bir buçuk milyon mesajın biri ABD diğeri de BAE’de (Birleşik Arap Emirliği) iki bilgisayardan atıldığını da belirlemiş.

Ve şimdi son 100 yıldır yağmayan yağmur düştü. Bir yılda yağan yağmurun üçte biri bir günde yağdı, Kastamonu, Azdavay, Bozkurt’ta. Almanya’dakine benzer bir iklim felaketi yaşandı. Afet çok büyük, birlik olmak yerine muhalif kesim ve medyası HES kapakları patladı yalanına sarıldı. DSİ Genel Müdürü de bu uydurma haberi yalanladı. Devlet felaketlerle uğraşırken bir de muhalefetin yalanlarıyla uğraşıyor. At yalanı, sosyal medyada dolaşsın nasılsa inanan çıkacaktır seviyesizliği.

İsviçre Federal Teknoloji Enstitüsü tarafından yapılan, 2015-2019 yıllarını kapsayan ve Türkiye odaklı araştırmaya göre; Türkiye’deki sosyal medya gündem başlıklarının yüzde 47’si, dünya trend (ilgi çeken) listelerine giren başlıkların da yüzde 20’si sahte.

Velhasıl sosyal medya Taşların bağlı, köpeklerin serbest olduğu bir mecradır.