banner88

banner4

banner89

banner86

banner102

Kurban Bayramı'nda dikkatli beslenelim

SAĞLIK 19.07.2021, 10:24 19.07.2021, 10:27
Kurban Bayramı'nda dikkatli beslenelim
banner11

Kıymetli okurlarım. Ramazan ve Kurban Bayramı denildiğinde artık çocukluğumuzdaki o mutlu bayramlar yok. Bazı aileler bayram tadında bayramları kutlamayı sürdürse de bazı ailelerin ocağına da ateş düşüyor. Hem trafik kazaları hem beslenme hataları özellikle Kurban Bayramı’nda çok canlar alıyor. Aman dikkat.

Kurban bayramı denildiğinde 24 saat boyunca et yiyeceğiz anlamına gelmesin. Kabaca nasıl beslenmemiz gerektiğini sizlere açıklayayım. Öncelikle kan şekerini aniden yükselten ve aniden indiren gıdalardan sağlık problemimiz olmasa da uzak duralım. Söze böyle başladım çünkü can alıcı nokta bu. Makarna, pirinç, beyaz un ve bu undan yapılanlar, şekerli gıdalar dikkat edilmesi gerekenlerdir. Trans yağ içeren her türlü gıda, birinci olarak da kızartmalar çok sıkıntı yaratan gıdalardandır.

Yumurtası, peyniri, zeytini, makul miktarlarda bol kepekli ekmeği, obezite ve şeker problemi olmayanlar için az miktarda balı (veya pekmez veya ev yapımı reçel), tereyağı veya zeytinyağı, bol yeşilliği ile bir kahvaltı yapılmalıdır. Öğle yemeği sebze ağırlıklı, akşam yemeği ise hayvansal proteinden zengin olmalıdır. Yoğurt, yeşillik, ev yapımı turşular ek olarak kullanılmalıdır. Karaciğerimizin yorulmaması için ideal kilodaki erişkinlerin alması gereken günlük şeker miktarı 30 gramı aşmamalıdır (toplam 8 kesme şeker). Bu miktarı makul miktardaki meyveden, kaliteli malzeme kullanılmış tatlılardan, bal, reçel, pekmezden alabiliriz ama sadece toplamda 30 gram olması gerektiği unutulmamalıdır. Şeker hastaları bu konuda daha da dikkat etmek zorundadır. Çilek, ahududu, böğürtlen, vişne, kızılcık, sert kiraz bir avuç dolusu şeker hastaları tarafından da tüketilebilir.

Hayvansal proteinlerle birlikte alınan şeker vücudumuzda istenmeyen bazı bileşiklerin oluşmasına, kolesterolün oksitlenmesine sebep olabilmektedir. Bu çok önemli bir bilgidir. Sıcak aylardayız, idrar rengi açık çıkana kadar su içilmelidir. Ben tansiyon hastasıyım ve doktor tuzu yasakladı diye tamamen tuzdan uzak durmak da sıkıntılara neden olabilir. Hatta tuzsuzluk da tansiyon yüksekliğine, felçlere neden olabilir. Maalesef tuz kısıtlaması bazı zamanlarda fazla abartılmaktadır. Bilim insanları beynimizin bir bölgesinde tuz tadı ve motivasyon duyguları ile ilgili süreçlerin iç içe girdiğini ve bu nedenle tuz dengesindeki değişikliklerin davranış ve mizaç bozukluklarına yol açtığını bulmuşlardır.

Normalde olduğu gibi kurban bayramında da lif açısından zengin beslenmemiz gerekir. Günde 25 gram lif tüketenlerde kalp damar sistemi hastalıkları, şeker hastalığı ve kalın bağırsak kanserleri çok daha az görülmektedir. Yeni kesilen hayvan eti zor pişer (ölüm katılığı). Bu nedenle öncelikle ilk gün sakatatların tüketilmesi daha uygundur. Haşlama, buğulama, fırın ve ızgara tercih edilirken kızartmalardan daima uzak durulmalıdır. Mangal yaparken ateş ile etin 15 cm.lik bir mesafede olması, pişirmenin yavaş olması, kömürlerin iyice yanmış olması önemlidir.

Et ile beraber en uygun olan gıda grubu sebzelerdir. Hazır tatil bol bol yatalım diyerek günlerimizi hareketsiz geçirmemeliyiz. Çok kolay kilo alabilirsiniz. Kurban bayramı etin bol olduğu dönem de olsa balık yeme imkânını yaratmamız gerekmektedir. Balık çok daha iyi bir omega-3 kaynağıdır ve omega-3 devamlı almamız gereken, vücudumuzda yapılamayan bir yağ asididir.

Eti bulamayan insanların olduğu düşüncesi ile ihtiyaç sahiplerine gereken yardımı yaparak onların da tencerelerinde etin kaynamasını sağlayanlara şükranlarımı sunuyorum. Ülkeme, milletime düşmanlık besleyenlere, ormanlarımı yakanlara, trafik canavarlarına, çocuk ve kadına zulmedenlere mevlam fırsat vermesin. Kardeşlik, sevgi, huzur dolu bir kurban bayram geçirmek dileği ile saygılar sunarım.

Yorumlar (0)
banner130
banner116
31
açık
Namaz Vakti 27 Temmuz 2021
İmsak 04:04
Güneş 05:49
Öğle 13:15
İkindi 17:10
Akşam 20:32
Yatsı 22:09
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 40 84
2. Galatasaray 40 84
3. Fenerbahçe 40 82
4. Trabzonspor 40 71
5. Sivasspor 40 65
6. Hatayspor 40 61
7. Alanyaspor 40 60
8. Karagümrük 40 60
9. Gaziantep FK 40 58
10. Göztepe 40 51
11. Konyaspor 40 50
12. Başakşehir 40 48
13. Rizespor 40 48
14. Kasımpaşa 40 46
15. Malatyaspor 40 45
16. Antalyaspor 40 44
17. Kayserispor 40 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 40 38
20. Gençlerbirliği 40 38
21. Denizlispor 40 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 38 86
2. M. United 38 74
3. Liverpool 38 69
4. Chelsea 38 67
5. Leicester City 38 66
6. West Ham 38 65
7. Tottenham 38 62
8. Arsenal 38 61
9. Leeds United 38 59
10. Everton 38 59
11. Aston Villa 38 55
12. Newcastle 38 45
13. Wolverhampton 38 45
14. Crystal Palace 38 44
15. Southampton 38 43
16. Brighton 38 41
17. Burnley 38 39
18. Fulham 38 28
19. West Bromwich 38 26
20. Sheffield United 38 23
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 38 86
2. Real Madrid 38 84
3. Barcelona 38 79
4. Sevilla 38 77
5. Real Sociedad 38 62
6. Real Betis 38 61
7. Villarreal 38 58
8. Celta de Vigo 38 53
9. Granada 38 46
10. Athletic Bilbao 38 46
11. Osasuna 38 44
12. Cádiz 38 44
13. Valencia 38 43
14. Levante 38 41
15. Getafe 38 38
16. Deportivo Alaves 38 38
17. Elche 38 36
18. Huesca 38 34
19. Real Valladolid 38 31
20. Eibar 38 30