banner5

banner4

Bayramda et tüketimine dikkat

Kırmızı et tüketiminin arttığı Kurban Bayramı’nda dengeli beslenmenin ve hareketli yaşamın önemine dikkat çeken Diyetisyen Halime Pulat Demir, bayramda et ve tatlı tüketiminde aşırıya kaçılmaması noktasında uyarılarda bulundu.

SAĞLIK 29.07.2020, 10:09
Bayramda et tüketimine dikkat
banner11

Kurban Bayramı’nı sağlıklı bir şekilde geçirmek isteyenlere önemli tavsiyelerde bulunan İstanbul Gelişim Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Halime Pulat Demir, kurban etinin en az 24 saat bekletildikten sonra tüketilmesi gerektiğini söyledi. Demir, dinlendirilmeden tüketilen etin sindirim problemlerine yol açabileceğini ifade etti.

“En az 24 saat bekletilmeli”

Kurban kesildikten sonra etin 24 saat bekletilmesini ve dinlendirildikten sonra tüketilmesini öneren Demir, “Bekletilmeden yenilen etler sindirim sistemi sorunu yaşanmasına neden olabilir. Bu duruma toplumumuzda pek dikkat edilmiyor ancak en azından bayramın birinci günü et tüketimini öğle öğününe kaydırsınlar. 5-6 saatlik bir dinlenme süresinden sonra tüketilmesi daha sağlıklı olacaktır. Sabah direkt kavurma ile güne başlanması sindirim sistemini için oldukça rahatsızlık verici olacaktır. Bunun dışında et 6 ay boyunca -2 derecede muhafaza edilebilir. Buzdolabı poşetlerinde porsiyonlara ayırarak, tüketime uygun biçimde buzlukta saklanabilir ”dedi.

Kronik hastalığı olanlara “aşırı et tüketmeyin” uyarısı

Özel hasta gruplarının bayramda beslenme noktasında oldukça dikkatli olmaları gerektiğini söyleyen Demir, “Böbrek, karaciğer, şeker, tansiyon hastaları, kalp ve damar hastalıkları olanlar et ve tatlı tüketimine dikkat etsinler. Özellikle bazı böbrek ve karaciğer hastalıkları için yapılan diyetlerde gram gram protein hesabı yapmamız gerekiyor. Et de protein bakımından oldukça zengin bir kaynak. Dolayısıyla bu hastaların aşırı et tüketmesi hastalıklarının daha ciddi seyretmesine neden olacaktır. Nitekim sağlıklı beslenme kadar fiziksel aktiviteler de önemli. Bayramda tüm uyarılara rağmen yemeyi abartanlar da olacaktır. Bu süreçte en azından günün serin saatlerinde 45-60 dakika yürüyüş yapılmasını öneriyorum” diye konuştu.

“Eti haşlama veya ızgara şeklinde tüketin”

Kurban etinin pişirme yönteminin doğru seçilmesi konusunda uyaran Demir, “Et tüketiminde miktarlara dikkat etmemiz gerekiyor. Öğün olarak ise öğle öğününde yenmesi ideal olandır. Bunun yanı sıra tüketilecek etin pişirme yönetimi de önem arz ediyor. Ülkemizde genelde kavurma, kızartma çok kullanılıyor ama bunun yerine haşlama, ızgara ve fırınlama yöntemi özellikle tercih edilmeli. Yenilen et miktarı aynı olsa bile pişirme yöntemi ile birlikte sağlığa yararlı ya da zararlı hale gelebilir. Ayrıca özellikle akşam öğünleri için sebze ya da bakliyat yemekleri tercih edilmeli. Et yemekleriyle birlikte mutlaka salata da tüketilmeli. Pirinç pilavı yerine bulgur pilavı tercih edilebilir. Sarma ve dolmalar için de yalnızca pirinç yerine pirinç, bulgur karışımı bir, iç harç kullanılabilir” şeklinde konuştu.

Mangal yaparken dikkat edilmesi gerekenler

“Mangalda kömürleşmiş etler tüketilmesin” diyen Demir, “Mangal ile et arasındaki mesafe yaklaşık 15 santim olmalı. Izgara yapılıyor diye et tüketiminin aşırısına kaçılmasın. Porsiyon tüketimine yine özen gösterilsin. Porsiyon ölçüleri kişiden kişiye değişir ama kadınlar için 90-120 gram arası, erkekler için ise 150-180 gram arası porsiyonlar ayarlanabilir” dedi.

“Bayramda tercih sütlü tatlı olsun”

Son olarak tatlı tüketimi konusunda da uyarılarda bulunan Demir, ”Tatlı tüketimi fazla olan bir toplumuz. Bayramda özellikle sütlü tatlıları öneriyoruz. Miktar olarak ise porsiyon ayarlaması yapılmalı. Tatlı tüketimi için günün ikindi saatleri uygundur. Burada dikkat edilmesi gereken yemekten hemen sonra tüketilmemesidir. En fazla bir porsiyon olacak şekilde tatlı tüketimini öneriyorum” diyerek sözlerini sonlandırdı.

Yorumlar (0)
banner26
17°
açık
Namaz Vakti 04 Ağustos 2020
İmsak 04:16
Güneş 05:57
Öğle 13:15
İkindi 17:07
Akşam 20:23
Yatsı 21:57
Günün Karikatürü Tümü
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Başakşehir 34 69
2. Trabzonspor 34 65
3. Beşiktaş 34 62
4. Sivasspor 34 60
5. Alanyaspor 34 57
6. Galatasaray 34 56
7. Fenerbahçe 34 53
8. Gaziantep FK 34 46
9. Antalyaspor 34 45
10. Kasımpaşa 34 43
11. Göztepe 34 42
12. Gençlerbirliği 34 36
13. Konyaspor 34 36
14. Denizlispor 34 35
15. Çaykur Rizespor 34 35
16. Malatyaspor 34 32
17. Kayserispor 34 32
18. Ankaragücü 34 32
Takımlar O P
1. Hatayspor 34 66
2. Erzurum BB 34 62
3. Adana Demirspor 34 61
4. Akhisar Bld.Spor 34 57
5. Fatih Karagümrük 34 56
6. Bursaspor 34 56
7. Altay 34 54
8. Keçiörengücü 34 50
9. Menemen Belediyespor 34 44
10. Giresunspor 34 44
11. Ümraniye 34 44
12. İstanbulspor 34 40
13. Balıkesirspor 34 38
14. Altınordu 34 37
15. Boluspor 34 33
16. Osmanlıspor 34 30
17. Adanaspor 34 21
18. Eskişehirspor 34 12
Takımlar O P
1. Liverpool 38 99
2. Man City 38 81
3. M. United 38 66
4. Chelsea 38 66
5. Leicester City 38 62
6. Tottenham 38 59
7. Wolverhampton 38 59
8. Arsenal 38 56
9. Sheffield United 38 54
10. Burnley 38 54
11. Southampton 38 52
12. Everton 38 49
13. Newcastle 38 44
14. Crystal Palace 38 43
15. Brighton 38 41
16. West Ham 38 39
17. Aston Villa 38 35
18. Bournemouth 38 34
19. Watford 38 34
20. Norwich City 38 21
Takımlar O P
1. Real Madrid 38 87
2. Barcelona 38 82
3. Atletico Madrid 38 70
4. Sevilla 38 70
5. Villarreal 38 60
6. Real Sociedad 38 56
7. Granada 38 56
8. Getafe 38 54
9. Valencia 38 53
10. Osasuna 38 52
11. Athletic Bilbao 38 51
12. Levante 38 49
13. Real Valladolid 38 42
14. Eibar 38 42
15. Real Betis 38 41
16. Deportivo Alaves 38 39
17. Celta de Vigo 38 37
18. Leganés 38 36
19. Mallorca 38 33
20. Espanyol 38 25