banner88

banner4

banner89

banner86

12.04.2021, 10:39

Oruç ayımız ve beslenme

Kıymetli okurlarım. Bu kutsal ayımızda sağlıklı müslümanlara farz olan orucun özellikle ibadet olduğu unutulmamalıdır. Bu ayda lezzetli yemeklerin yapıldığı bir gerçek. Ancak bir kişilik oruç tutup 2 kişilik iftar yapmanın gerçekleştirilmediği bir ibadet uygulanmalıdır. Bunun aksini düşünenler peygamberimizin kayıtlarda belirtilen orucunu ve iftarını okuyarak günümüzdeki israf ve oburcasına yenilen iftarların ne kadar kıymeti olduğunu lütfen değerlendirsinler.

Ramazan ayı boyunca dikkatli bir şekilde gıdalarımızı ayarladığımızda bir taraftan ibadeti yapmanın huzurunu bir taraftan da vücudun gerçek anlamda detoksunu yaşamış oluruz. Bir kaç önemli noktaya dikkat edersek sağlıklı bir süre geçiririz ve bunu da bedenimiz olumlu olarak bize yansıtır. Sahur mutlaka yapılmalıdır. İnsülin düzeyini arttırmayan gıdaların seçilmesi temel esastır. Aksi halde gün içinde hem yorgunluk, hem performans kaybı hem de açlık çekeriz. En sağlıklı sahur protein ağırlıklı, bol yeşillikli bir öğündür. Kefir, domates suyu, sebze suları, limon sıkılmış maden suyu, çay ve bitki çayları alınabilir. Su içilecekse sahuru tamamladıktan en az yarım saat sonra içilmeli, zaman buna göre ayarlanmalıdır.

Sahurda çok az tam tahıllı ekmek tüketilmelidir. Mantı, pirinç pilavı, beyaz un içerikli gıdalar, helva, hamur işi tatlılardan, asitli ve şekerli içeceklerden kaçınılmalıdır. Halk arasında hamur işi tok tutar deyiminin bilimsellikle hiçbir ilgisi yoktur. Sahurdan sonra 2 saat daha uyunmaz ise bu inanılmaz bir metabolik denge sağlar. Tuzu ölçülü ve rafine edilmemiş (deniz tuzu, kaya tuzu) olandan kullanmalıdır. Aynı gün tuzdan sağlık endişesi ile kaçınmak ciddi sıkıntılar da doğurabilir. Bu, tansiyon düşmesi, aşırı yorgunluk, baş dönmesi, hafıza sıkıntıları gibi durumlar ile kendisini gösterebilir. Ancak tuzda ölçüyü asla aşmamalıdır.

Uzun bir süre açlıktan sonra insanoğlunun en temel dürtülerinden olan açlık dürtüsünü kontrol etmek kolay değildir. Ancak bunun ibadet olduğu ve o saygı ile iftar sofrasına oturmak gerektiği bilinmelidir. Yavaşça içilen bir çorbanın ardından 5 dakika kadar beklenmelidir. Az miktarda sebze yemeği, az miktarda hayvansal protein, tam tahıllı ve makul oranda ekmek, yoğurt ve ev yapımı turşu ile devam edilebilir. Meyve tercih edilecek ise mevsimine uygun olarak elma, erik, ahududu, böğürtlen, yaban mersini, kivi, beyaz lifleri ile birlikte (kabuğu çok ince doğranmış) portakal, sert bir muz (çok az miktarda) uygundur. Bol bol yeşil yapraklıları tüketirseniz meyveyi almak zorunda değilsiniz. Kilo problemi olmayanlar iftardan 2-3 saat kadar sonra meyve veya hafif bir sütlü tatlı yiyebilirler. Yemek süresini asla kısa tutmamalı, çiğneme sayısını arttırmalı ve aralarda 20-30 saniyelik durmalar ile mide ve bağırsak sistemimize ritmik çalışmaları için süre tanınmalıdır. Ramazan ayı boyunca kişilerde görülen reflü, kabızlık, şişkinlik ve gaz oluşumunun en büyük nedeni iftarda saldırırcasına yemek yemektir.

KİMLER ORUÇ TUTAMAZ

Kalp damar hastalığı olanlar, kronik böbrek yetersizliği hastaları, şeker hastaları, kanser tedavisi görenler, ilaç kullanımı zorulu olan hastalar, gebeler ve emziren anneler, çocuklar ve çok ileri yaşlılar, akıl hastaları, hekim önerisi ile oruç tuttuğunda hastalanacağı belirtilen hastalar ve ağır işlerde çalışanlar (Diyanet tarafından web sayfalarında ayrıntılı olarak belirtilmiştir) oruç tutması sakıncalı olan gruplardır. Sevap işleyeyim diye oruç tutarken bize emanet edilen vücudumuzu hasta etmek büyük hatadır.

Elbette ki sağlıklı bir insan bu ibadetini yerine getirmenin huzurunu yaşamalı. Ancak vücudumuzun da bize yaradanın bir hediyesi olduğunu unutmadan ve o emanete bir zarar vermeden bu ibadetimizi gerçekleştirelim. İşin bir de başka boyutu var. Bakın ne diyor Fatih Sultan Mehmet Han: İnsanlara dinin nedir? Namaz kılarmısın? Oruç tutarmısın gibi Allahın soracağı sorular sorma. Onlara açmısın? Bir şeye ihtiyacın var mı? Bir müşkülün var mı gibi kulun kula soracağı soruları sor. Bu da hatırda bulunmalı.

Sağlıklı, hayırlı, ülkemize birlik, barış, huzur getiren ramazanlarımız olsun…

Yorumlar (0)
28
açık
Namaz Vakti 13 Mayıs 2021
İmsak 04:00
Güneş 05:43
Öğle 13:05
İkindi 16:59
Akşam 20:17
Yatsı 21:53
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 39 81
2. Galatasaray 39 81
3. Fenerbahçe 39 79
4. Trabzonspor 39 68
5. Sivasspor 39 62
6. Hatayspor 39 61
7. Alanyaspor 39 57
8. Karagümrük 39 57
9. Gaziantep FK 39 55
10. Göztepe 39 51
11. Konyaspor 39 49
12. Rizespor 39 48
13. Kasımpaşa 39 46
14. Malatyaspor 39 45
15. Başakşehir 39 45
16. Antalyaspor 39 43
17. Kayserispor 39 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 39 38
20. Gençlerbirliği 39 38
21. Denizlispor 39 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 35 80
2. M. United 35 70
3. Leicester City 36 66
4. Chelsea 36 64
5. West Ham 35 58
6. Liverpool 34 57
7. Tottenham 35 56
8. Arsenal 36 55
9. Everton 34 55
10. Leeds United 35 50
11. Aston Villa 34 48
12. Wolverhampton 35 45
13. Crystal Palace 35 41
14. Southampton 35 40
15. Burnley 35 39
16. Newcastle 35 39
17. Brighton 35 37
18. Fulham 35 27
19. West Bromwich 35 26
20. Sheffield United 35 17
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 36 80
2. Barcelona 36 76
3. Real Madrid 35 75
4. Sevilla 36 74
5. Real Sociedad 36 56
6. Real Betis 35 54
7. Villarreal 35 52
8. Celta de Vigo 36 50
9. Athletic Bilbao 36 46
10. Granada 35 45
11. Osasuna 36 44
12. Cádiz 36 43
13. Levante 36 40
14. Valencia 36 39
15. Deportivo Alaves 36 35
16. Getafe 36 34
17. Huesca 36 33
18. Real Valladolid 35 31
19. Elche 36 30
20. Eibar 35 29