banner4

banner5

18.01.2021, 11:56

Kan şekeriniz yüksek mi?

Dünya genelinde çocuk, genç, yaşlı demeden her grupta şeker hastalığı görülme sıklığı giderek artıyor. Aslında çoğumuzun bildiği gibi hareketsiz yaşam tarzı ve boş kalorili, besleyicilikten uzak gıdalar ile beslenme kültürünün yaygınlaşması bu hastalığın artışında en önemli 2 neden. Kanımızın gittiği her vücut bölgesi bu hastalıktan zarar görüyor. Kaba tabiri ile saç telinden ayak tırnaklarına kadar. Sıfır asfalt olan yollardan sürekli geçen paletli ve ağır tonajlı araçlar bu yolları ne hale getiriyorsa şeker moleküllerinin kandaki fazlalığı da damarlarımızı o hale sokuyor.

Başlıca insüline bağlı olan (insülin vücutta üretilemiyor. Tip 1) ve insülin olmasına rağmen kan şekeri yüksekliğinin olduğu 2 ana tip şeker hastalığı var. En sık görüleni insülinin olduğu ama buna rağmen kan şekerinin yüksek çıktığı ve adına Tip 2 diyabet dediğimiz şeker hastalığıdır. Tedavisinde genellikle bu hastalığı ortaya çıkaran nedenleri ortadan kaldırmak temel ilke olmasına rağmen ne yazık ki hastaların büyük bir çoğunluğu bunun ilaçlar ile üstesinden gelmek isterler. Oysa çalışmalar göstermiştir ki basit bir takım önlemler ile kan şekeri düzeyleri normalleşebilmektedir. Bu önlemlerin bazılarını (ABD ve Avrupa’nın bir çok ülkesinde) hekimler tarafından ilk başvuruda hastaya önerilenler başlığı altında sizlere aktarıyorum. Yıllarını obezite ve şeker hastalığı tedavisine yoğunlaştırmış bir hekim olarak bu ilkeleri uyguladığım bir çok hastamın ilaçlardan kurtulduğunu sizlere net olarak söyleyebilirim.

1-Çok hoşlanmasak bile düzenli egzersiz yapmak insülinimizi daha duyarlı hale getirir. Bu, kan şekerimizin hücrelerimiz tarafından daha etkin bir şekilde kullanılacağı anlamına gelir.

2-ABD Diyabet Derneği (ADA) karbonhidratlarımızı adeta sayarak almamızı öneriyor. Bir çok çalışma karbonhidrat alımınızı azalttığınızda daha düşük kan şekeri düzeylerine ulaştığınızı kanıtlamaktadır. Sağlıklı, lif içeriği yüksek ve kana hızlı şeker salınmasına neden olmayan karbonhidratlar (fasulye, mercimek, kepek oranı hatırı sayılır derecede arttırılmış ve makul oranlarda ekmekler gibi) tercih edilmelidir.

3-Gıdalarınızı alırken lif oranını arttırmaya dikkat etmelisiniz. Bakliyatlar, sebzeler, tam tahıllar, bazı meyveler, çiğ kuruyemişler, bazı kurutulmuş meyveler lifli gıdalardandır. Suda çözünen ve çözünmeyen lif grupları vardır. Her ikisi de yararlı olmasına rağmen çözünür liflerin kan şekeri düzeylerini daha iyi düzeltebildiği bilinmektedir. Elma, havuç, brokoli, mercimek, baklagiller, lahana suda çözülebilen lifleri içeren örnek gıdalardandır. Kadınlarda günlük alınması gereken lif miktarı ortalama 25 gram iken erkeklerde bu miktar 38 gramdır. Kaba bir hesapla 1000 kalorilik gıda başına 14 gram lif alınmalıdır.

4-Bol su içmek kan şekeri düzeylerinde azalma yapmakla birlikte vücudun susuz kalmamasına da yardım ederek metabolizmayı olumlu etkiler. Susuzluğu giderme adına içilen asitli ve şekerli gıdalar ise çok büyük tehlike yaratırlar.

5-Porsiyonların boyutlarının farkına varmak, daha küçük tabaklar kullanmak, yedikleriniz ile ilgili günlük tutmak, yemek yeme işini aceleye getirmemek de kan şekeri kontrolünde yarar sağlar.

6- Stres esnasında glukagon ve kortizol hormonları başta olmak üzere bazı şeker düzeyinizi arttıran hormonlar ortaya çıkabilir. Bu nedenle stres ile mücadele yeteneğini kazanmak gereklidir. Bazı çalışmalar meditasyon, yoga ve benzeri yöntemlerin stresi azaltarak kan şekeri düzeylerinde azalmalara neden olunduğunu kanıtlamışlardır.

7-Yeterli düzeyde uyumak da kan şekeri düzeylerini olumlu etkiler. Az uyku iştahı arttırır ve genellikle boş kalorili gıdalara yönlendirerek kilo almanızı, insülin direnci geliştirmenizi sağlar.

8- Kan şekeri düzeylerinizi mümkün olduğunca sık aralıklar ile ölçüp durumunuzu gözlemelisiniz.

Yorumlar (0)
-4°
açık
Namaz Vakti 01 Mart 2021
İmsak 06:07
Güneş 07:31
Öğle 13:21
İkindi 16:29
Akşam 19:02
Yatsı 20:20
Günün Karikatürü Tümü
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 26 57
2. Beşiktaş 25 54
3. Fenerbahçe 26 54
4. Trabzonspor 26 48
5. Hatayspor 26 45
6. Alanyaspor 26 42
7. Gaziantep FK 26 40
8. Karagümrük 26 40
9. Göztepe 26 35
10. Antalyaspor 26 34
11. Sivasspor 25 32
12. Konyaspor 25 31
13. Malatyaspor 26 31
14. Kasımpaşa 26 29
15. Rizespor 26 28
16. Kayserispor 25 25
17. Başakşehir 26 25
18. Erzurumspor 26 25
19. Denizlispor 26 21
20. Gençlerbirliği 25 21
21. Ankaragücü 25 20
Takımlar O P
1. Giresunspor 24 53
2. Samsunspor 24 50
3. İstanbulspor 24 46
4. Altınordu 24 44
5. Adana Demirspor 24 42
6. Altay 24 41
7. Ankara Keçiörengücü 24 39
8. Tuzlaspor 23 38
9. Bursaspor 24 34
10. Bandırmaspor 24 31
11. Ümraniye 24 31
12. Adanaspor 23 26
13. Menemenspor 23 26
14. Balıkesirspor 23 24
15. Boluspor 23 23
16. Akhisar Bld.Spor 24 19
17. Ankaraspor 23 14
18. Eskişehirspor 24 7
Takımlar O P
1. Man City 26 62
2. M. United 26 50
3. Leicester City 26 49
4. West Ham 26 45
5. Chelsea 26 44
6. Liverpool 26 43
7. Everton 24 40
8. Tottenham 25 39
9. Aston Villa 24 39
10. Arsenal 26 37
11. Leeds United 26 35
12. Wolverhampton 26 34
13. Crystal Palace 26 33
14. Southampton 25 30
15. Burnley 26 28
16. Brighton 26 26
17. Newcastle 26 26
18. Fulham 26 23
19. West Bromwich 26 17
20. Sheffield United 26 11
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 24 58
2. Barcelona 25 53
3. Real Madrid 24 52
4. Sevilla 24 48
5. Real Sociedad 24 41
6. Real Betis 25 39
7. Villarreal 25 37
8. Granada 25 33
9. Levante 25 32
10. Athletic Bilbao 24 30
11. Celta de Vigo 25 30
12. Osasuna 25 28
13. Getafe 25 27
14. Valencia 25 27
15. Cádiz 25 25
16. Eibar 25 22
17. Real Valladolid 25 22
18. Deportivo Alaves 25 22
19. Elche 24 21
20. Huesca 25 20