banner5

banner4

Egeli gıda ihracatçıları Çinli e-ticaret deviyle el sıkışmaya hazırlanıyor

E-ticaret, dünyada son 3 yılda yüzde 73 artış göstererek 3,5 trilyon dolarlık hacme ulaştı. Türkiye’de ayakkabı ve saraciye sektöründe Shoedex2020 ile dijital dönüşümü başlatan Ege İhracatçı Birlikleri (EİB), şimdi de e-ticaretle birlikte gıda sektöründe yeni bir döneme girmeye hazırlanıyor. Ticaret Bakanlığı iş birliğinde Ege İhracatçı Birlikleri koordinasyonunda Çin’in en büyük e-ticaret platformu Alibaba Group’a ait Tmall Global’ın İş Geliştirme Direktörü Jennifer Wang ile Çin’de e-ticaret için yeni fırsatlar ve iş birlikleri konuşuldu.

EKONOMİ 28.06.2020, 10:13
Egeli gıda ihracatçıları Çinli e-ticaret deviyle el sıkışmaya hazırlanıyor
banner11

Online düzenlenen konferansa, Pekin Ticaret Başmüşaviri Hakan Kızartıcı, Guangzhou Ticaret Ataşesi Serdar Afşar, Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Birol Celep, Türkiye Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçı Birlikleri Sektör Kurulu Başkanı Sinan Kızıltan, Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Denetim Kurulu Üyesi Rahmi Balsarı, İstanbul Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Melisa Mutlu, tarım ve gıda sektöründe faaliyet gösteren ihracatçı birlikleri yönetim kurulu üyeleri ve ihracatçı firmalar katıldı.

Gıda ihracatı son 1 yılda yüzde 62 arttı

Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Birol Celep, özellikle gıda sektöründe Çin’in en önemli hedef pazarlardan biri olduğunu, 2019’dan beri ihracatı artırmaya yönelik çalışmalar yaptıklarını söyledi. Celep, “Çin Şanghay’da 5-10 Kasım’da üçüncü kez düzenlenecek Uluslararası İthalat Fuarı’nın milli katılım organizasyonunu da bu yıl birliğimizce biz yapacağız. Özellikle Çin’de girişte sınır ötesi e-ticaretin öneminin farkındayız. Bu kapsamda birlik olarak Çin’in en büyük e-ticaret platformlarından Tmall Global ile yapılabilecek yeni ve kalıcı iş birliklerine de açığız. 2018’de Çin’e 139 milyon dolar olan gıda ihracatımız 2019’da yüzde 62 artarak 226 milyon dolara ulaştı. 2020 yılının ilk 5 ayında ülkemizden Çin’e en çok gıda ürünü olarak fındık, defne yaprağı, kuru meyve, ayçiçek yağı ve deniz patlıcanı ihracatı yaptık. Ürün çeşitliliğini ve miktarlarını artırmamız gerekiyor. Diğer yandan, gıda sektörüne yönelik sanal fuar organizasyonu için hazırlıklara başladık. Bu organizasyonda da Tmall Global ile iş birliği yapabilirsek çok memnun oluruz. Tedarik zincirindeki kırılma bizim için bir irtifa kaybı değil, tetikleyici ve kreatif bir kırılma olacak. Gelecekte perakende satışın yerini almaya aday olan e-ticaret her yıl yüzde 30 büyüyen bir sektör. İnovasyon bireysel değil bir ekip işidir. Geleneksel ticarette sahip olduğumuz tecrübeyi ekip çalışması ve ekosistemin tüm oyuncuları bir araya gelerek hedef pazarlarımızdaki müşterilerin tüketim alışkanlıklarını, pazarı iyi araştırarak, stratejik düşünerek dijitale taşımalıyız" dedi.

"Gıdada dijital dönüşüm Ege’den başlasın istiyoruz"

Türkiye Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçı Birlikleri Sektör Kurulu Başkanı Sinan Kızıltan, mayıs ayında 54 Türk firmanın Çin’e peynir altı suyu tozu, peynir, süttozu, krema ve tereyağı ihraç etmesinin önünün açıldığını hatırlatarak, “Firmalarımız 6 milyar dolar ile dünyanın büyük süt ürünleri ithalatçılarından olan Çin pazarına giriyor. 2012’den bu yana sürdürdüğümüz çalışmalar sonuç verdi ve Çin ile anlaşmaya vardık. Kanatlı ürünlerimizi de Çin’e ihraç etmeye hazırız. İhracat için gerekli izinlerin alınma sürecinin bir an önce başlatılmasını istiyoruz. 18 milyar dolar ihracat gerçekleştirdiğimiz gıda sektörümüzü AR-GE’den inovasyona geçirmeliyiz. Gıda ihracatçılarının kazancını artıracak anahtar dijitalleşme olacaktır. Ülkemizin ekolojik yapısı, ürün çeşitliliği, coğrafi konum ve lojistik avantajları, belli ürünlerde özellikle gıda sektöründe dünyada ön sıralarda olmamız en önemli avantajımız. Güçlü olduğumuz bu sektörü dijitale taşırsak hızlı ve kolay bir şekilde adapte olabiliriz. Dijitalleşme sadece Çin’e değil tüm ülkelere yaptığımız ihracattan elde edilen gelirimizi de artıracaktır. 2021’de global e-ticaret pazarının 5 trilyon dolar olması öngörülüyor. Korona virüs nedeniyle herkes online ticarete yöneldi. Bu yüzden bu hedefe beklenenden de erken ulaşılacak. Geleneksel satış yöntemleri artık rafa kalktı. Gıdada dijital dönüşüm Ege’den başlasın istiyoruz. Çağı yakalamak istiyorsak altyapımızı, ajandamızı, sermayemizi dijitale göre şekillendirmeli ve kendimizi yeniden yapılandırmalıyız” diye konuştu.

"Ürünlerimizi dijitalle destekleyerek katma değerini artırabiliriz"

Dijitale geçiş için en uygun zaman olduğunu söyleyen Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Denetim Kurulu Üyesi Rahmi Balsarı ise şöyle devam etti: “Müşterilerin gıda ihracatı yapmak için yeni ülkeler aradığı bu dönemi çağın ihtiyaçlarına uygun güncel bir pazar stratejisiyle lehimize çevirmeliyiz. Global bir satış ağı ürünün her zaman talep bulabilmesini sağlar. Firmalarımızın online pazar yerlerinde iyi iletişim kurarak, interneti iyi kullanarak, taleplere çevrimiçi ve hızlı bir şekilde çözümler üreterek cevap vermesi gerekiyor. Çin’e ihraç potansiyeli taşıyan zeytinyağı ve bazı tarım ürünlerini dijital kanallarla destekleyerek katma değerini yükseltebiliriz. Türkiye’nin ilk e-ticaret verileri de ülkemizde online ticarete adaptasyonun ve farkındalığın yüksek olduğunu destekler nitelikte. 2019 yılı itibariyle ülkemizde e-ticaret hacmi 136 milyar lira olarak gerçekleşti. Bu senenin ilk 5 ayında ise e-ticaret hacmi, geçen senenin aynı dönemine göre ciddi bir ivme kazanmış durumda. Ocak-mayıs döneminde yüzde 48 artarak 63,3 milyar lira oldu. Türkiye gelişmiş ekonomisi, güçlü ulaşım ve lojistik ağı, nitelikli ve hızlı üretim ve iş gücünü inovasyonla birleştirdiğinde dünyada söz sahibi ülkeler arasında yer alacaktır.”

E-ticarette potansiyel olan ürünler

Jennifer Wang ise Alibaba Group’un çoklu e-ticaret platformlarından oluştuğunu, bunlardan Tmall Global’in Alibaba Group’a ait Çin’deki en büyük B2C sınır ötesi e-ticaret platformu olduğunu söyledi. Wang, “Tmall Global parakendecilerin online mağaza açabildikleri Çin ve dünya arasında bir köprü görevini gören dünyanın en büyük B2C online pazar yeri. Alışverişler parakende tarafıyla tüketiciler arasında gerçekleşiyor. Platformda 92 ülke ve bölgeden 25 binden fazla uluslararası marka yer alıyor. Aynı zamanda 5 binden fazla da kategori var. Pandemiyle birlikte online alışveriş ve tüketici bilinci arttı. Sağlık kategorimiz yüzde 70 büyüdü. İthal edilen gıdalar yüzde 40, içecekler yüzde 67, çikolata ise yüzde 416, çerezler de yüzde 73 büyüyen kategoriler arasında. Kahve çeşitleri ve ürünleri, bitkisel sütler, mumlar, az şekerli mısır gevrekleri, keçi sütü, chia tohumları ve deve sütüne de çok talep var. Safran, bal, Türk kuru kayısısı, lokum, çikolata, ambalajlama, hediye kutusu, çay, süt, yoğurt, keçi sütü ve deve sütü, dondurma, aromalı çaylar, kahve, bebekler için ceviz yağı, argan yağı, zeytinyağı da ihracatımızda potansiyeli olan ürünler arasında yer alıyor” sözlerine yer verdi.

Çin’de bir günde online satış rekoru kırıldı: 136,5 milyar dolar

Wang, korona virüs sonrası artan yiyecek ve içecek trendlerini ise şöyle sıraladı: “Sağlıklı atıştırmalıklar ve içecekler, adrese teslim sağlıklı yemek servisleri, konserveler, geleneksel ürünlerden çay ve bal, dondurulmuş gıda, dondurma, bitki süsleri, atıştırmalıklar ve probiyotik ürünler. 1688.com ise Alibaba Group’un B2B pazarında hizmet veren daha çok Çin içerisindeki yerel B2B ticareti yöneten bir diğer e-ticaret sitesi. Burada ise öne çıkan ürünler kuru incir ve deniz patlıcanı. Tmall Global, uluslararası markaların Çin pazarına girmelerini sağlıyor. Tmall ise daha çok ülke içindeki ticarete odaklı, ülkede kurulmuş olan markalara yardımcı oluyor. Geçtiğimiz günlerde Çin’in iki büyük alışveriş etkinliğinden biri olan 618 Festivali düzenlendi. Ülkenin iki dev online satış platformu Alibaba ve JD.com bir günde toplam 136,5 milyar dolarlık sipariş alarak rekor kırdı. Bu e-ticaretin Çin ekonomisi hatta dünya ekonomisi için ne kadar önemli olduğunun göstergelerinden biri.”

"Sosyal medya paylaşımları çok etkili bir pazar stratejisi"

Weitao’nun ise tüketicilerin deneyimlerini paylaştıkları, kampanyalara dair hatırlatma mesajları aldıkları, ürün puanlamalarını ve yorumlarını yaptıkları bir diğer platform olduğundan bahseden Jennifer Wang, “Dijital pazarlama teknikleri de hedeflere hızlı ulaştıran yollardan biri. Örneğin sosyal medya paylaşımları çok etkili bir pazar stratejisi. Sosyal medya kullanıcıları yada ünlü dijital içerik üreticileriyle iş birliği yaparak, onların ürünü değerlendirdiği gönderileri kendi hesaplarından paylaşmasıyla daha fazla kitleye ulaşılıyor. Flagship mağazaları ise herhangi bir firmanın en iyi, tecrübeli, büyük marka mağazaları olarak tanımlayabiliriz” dedi.

Yorumlar (0)
banner26
24°
parçalı az bulutlu
Namaz Vakti 15 Temmuz 2020
İmsak 03:49
Güneş 05:40
Öğle 13:15
İkindi 17:11
Akşam 20:39
Yatsı 22:22
Günün Karikatürü Tümü
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Başakşehir 32 66
2. Trabzonspor 32 62
3. Sivasspor 32 57
4. Beşiktaş 32 56
5. Galatasaray 32 52
6. Alanyaspor 32 51
7. Fenerbahçe 32 50
8. Gaziantep FK 32 42
9. Antalyaspor 32 41
10. Göztepe 32 39
11. Kasımpaşa 32 39
12. Gençlerbirliği 32 36
13. Denizlispor 32 35
14. Konyaspor 32 33
15. Malatyaspor 32 32
16. Çaykur Rizespor 32 32
17. Kayserispor 32 32
18. Ankaragücü 32 29
Takımlar O P
1. Hatayspor 33 63
2. Erzurum BB 33 59
3. Adana Demirspor 33 58
4. Akhisar Bld.Spor 33 57
5. Bursaspor 33 56
6. Fatih Karagümrük 33 53
7. Altay 33 51
8. Keçiörengücü 33 47
9. Ümraniye 33 44
10. Giresunspor 33 44
11. Menemen Belediyespor 33 43
12. İstanbulspor 33 40
13. Balıkesirspor 33 38
14. Altınordu 33 36
15. Boluspor 33 30
16. Osmanlıspor 33 27
17. Adanaspor 33 21
18. Eskişehirspor 33 12
Takımlar O P
1. Liverpool 35 93
2. Man City 35 72
3. Chelsea 35 60
4. Leicester City 35 59
5. M. United 34 58
6. Wolverhampton 35 55
7. Sheffield United 35 54
8. Tottenham 35 52
9. Arsenal 35 50
10. Burnley 35 50
11. Everton 35 45
12. Southampton 34 44
13. Newcastle 35 43
14. Crystal Palace 35 42
15. Brighton 35 36
16. West Ham 35 34
17. Watford 35 34
18. Bournemouth 35 31
19. Aston Villa 35 30
20. Norwich City 35 21
Takımlar O P
1. Real Madrid 35 80
2. Barcelona 36 79
3. Atletico Madrid 36 66
4. Sevilla 36 66
5. Villarreal 36 57
6. Getafe 36 54
7. Real Sociedad 36 54
8. Athletic Bilbao 36 51
9. Valencia 36 50
10. Granada 35 50
11. Osasuna 36 48
12. Levante 36 43
13. Real Betis 36 41
14. Real Valladolid 36 39
15. Eibar 36 39
16. Celta de Vigo 36 36
17. Deportivo Alaves 36 36
18. Leganés 36 32
19. Mallorca 36 32
20. Espanyol 36 24