Bursa’nın sürüncemedeki ‘hızlı’ demiryolu projesinin tamamlanabilmesine ilişkin tarihi, devletin kabul edilen ve bugün yürürlüğe giren ‘yatırım’ programına göre, epey gecikmiş olacak.

Sözlerimizin başında;

‘Hızlı Tren’ tanımını kullanmadık, çünkü merkezi yönetim, projenin teknik niteliği ve özelliği açısından geri adımı nedeniyle artık öyle denilmiyor.

Yerel halk tabirinden ibaret kalan ve ‘Hızlı Tren’ olarak söz edilen proje, devletin ‘yük’ taşımacılığını da amaçlamış olmaız  nedeniyle yavaşlatılmış türüyle ‘Yüksek Stadandartlı Demiryolu’ olarak ifade ediliyor.

Bursa’nın demiryoluyla yolcu taşımacılığı standartını düşüren bu durum, aslında Anadolu’da ‘ihracat’ merkezi olma özelliğiyle öne çıkan kenler için geliştirilmiş bir proje bakışını ve yönelimini oluşturuyor.

Nitekim…
Bursa’da sanayi aktörleri, kentsel demiryolu ağına bağlanabilme adımı atıldığında, ‘yük taşımacılığı’ fonsiyonunun da iliştirilmesini talep etmişti.
Bu doğrultuda…
Merkezi yönetim, yakın geçmişteki yeni bir kararla ilkin Bursa’ya kadar planlanan hattın, Bandırma’ya uzatılmasını projeye katmıştı.
Böyle diyoruz, ama…

Öne çıkan bazı büyük ve diğer kentlerin, yürütülen yeni projelerle hem hızlı tren hem de yüksek standartlı demiryolu ağlarına sahip olacaklarını da, özellikle ifade edelim.
Türkiye’nin başkentiyle hızlı trene kavuşturulan Sivas’ın, ayrıca Erzincan’la yüksek standartlı demiryolu bağlantısı da sağlanıyor.

İstanbul;
Zaten devletin himayesini her zaman olağanüstü yaşıyor, farklı demiryolu projeleri yatırımlarıyla da görülüyor.
Hızlı trenle Anadolu’ya bağlantısı kurulan İstanbul için Adapazarı’ndan Halkalı’ya ve Halkalı’dan Kapıkule’ye yüksek standartlı demiryolu da kuruluyor.
Kamusal çelişkeye göre..
Bursa, ihracatçı merkez ve lojistik nokta olması nedeniyle ayrıca yük taşımacılığına imkan veren yavaşlatılmış demiryoluna kavuşacak, ama başka kentlerin gibi, ayrıca hızlı treni olmayacak.

Fiilen teknik hazırlığınna 2008’de ‘Hızlı Tren’ tanımıyla başlanan ve 2012’de temeli atılan demiryolu projesinin, 2016’da hizmete girmesi öngörülüyordu.

Durum böyleyken…

Bugün itibariyle;

Yürürlüğe giren..

2022 Yatırım Programı’na baktığımızda, Bursa’nın demiryoluna kavuşabilmesinin daha da zaman alacağı görülüyor.

Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli Hattı’nın altyapı çalışmalarının 2023’te, ama üst yapı, elektrifikasyon ve sinyalizasyon çalışmalarını kapsayan ana aşamanın ise, 2025’te tamamlanması öngörülüyor.
İnşallah!
Geçmesi gereken sürede, ayrıca duraklara ait istasyonların da yapılacağını, özellikle Bursa Garı’na henüz başlanmamış olduğunu da vurgulayalım.
…Ve!
Geçen yıl 1.2 milyar TL harcama yapılan projenin geneline bu yıl için 400 milyon TL tutarında harcama tahmini bulunuyor.
Bu arada…
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nca Bursa’da ilk kez üstlenilen ‘kentiçi raylı ulaşım’  projesine de odaklandık.
 Emek-Bursa Şehir Hastanesi arasına ilişkin 6.1 kilometre mesafeli ve 2.6 milyar TL maliyetli metro hattının ise, 2023’te tamamlanması hedefleniyor.