Bursa’nın ulusal demiryoluna kavuşması için 2000’li yıllarla konuşulan hedef ve olması istenen, aslında 100 yıllık maziye dayanıyor.
Türkiye’deki demiryolunun, 13 bin kilometreye ulaştığını duyunca, yeni yüzyılda dahi arasında Bursa yok.
Yüksek hızlı yerine, yüksek standartlı türüe dönüştürülen projenin yapımı, iyimser tahminle 3 yıl-5 yıl arasında tamamlanacak.
İstanbul’a karayoluyla 1 saatte gidebilmek mümkünden, Bilecik’in üzerinden 2.5 saatte ulaşabilmeye rağbet eden çok çıkar mı?

Uçakla seyahatin cazibesi, fiyat ve zaman avantajıyla devam eder ise,  Ankara’ya talep oluşur, ama Anadolu’yla hemşeri açılımı zayıflayabilir.
Rahbet;

Sanayi malları dolaşımına kalır!

Bursa Uludağ Üniversitesi’nin, 1977’ye ait bir yayınında, 53 yıl öncesiyle kentin 1924’deki ticari ve ikstisadi durumuyla karşılaştık.

Akademisyen Yusuf Z. Binatlı’nın kaleme aldığı ve tarihsel bir belge niteliğindeki yazısından, çarpıcı bir sonuç çıkıyor.

Daha büyük ve ileri düşünceye dayalı hedef konulurken, aslında 100 yıllık bir gecikmişliğin olduğu görülüyor.
Cumhuriyet’in 1. Yıldönümünde;

Ekonomi değeri ve önemi artacak olan Bursa’nın, İstanbul, İzmir ve Anadolu’yla güçlü ve kolay ulaşıma ihtiyacı vurgulanıyor.
Bu doğrultuda…
Ekonomik ve güvenli ulaşım aracı olması nedeniyle demiryoluna yönelinmesi ve

yatırımların planlanabilmesi için 3 öneri ortaya konuluyor.

* İzmir'den Soma- Bandırma'ya uzanan demiryolunun, Susurluk’tan Bursa'ya uzatılması.
* Anadolu’da, üretim mallarının dolaşımı için Haydarpaşa-Ankara demiryolunun Bilecik dolaylarında, ‘Karaköy’ veya başka bir uygun noktasından Yenişehir-İnegöl Yolu’yla Bursa'ya bağlanması.

* Susurluk-Bursa demiryolu ile Karaköy-Bursa demiryolunun, Bursa-Mudanya hattıyla limana bağlanması gerekir.

Önerilerin gerçekleşmesi durumunda, “Bursa ile Marmara ve Ege bölgeleri, çok ucuza mal sağlama olanağına sahip olacağı gibi, aynı yollarla hem Anadolu’nun iç bölgelerine hem de yabancı memleketlere daha ucuza mal ihraç edilebilecektir.” deniliyor.
Yeni yüzyılda dahi…
Hasret ve beklenti sürüyor!
Cumhuriyet’in 10. Yıl Marşı’yla “Demir ağlarla ördük anayurdu baştan” deniliyor, ama Bursa, içerisinde yoktu.
Bursa’nın kentsel ilk treni;
Mudanya’ya gidilen hatla 1892’de açılmıştı, ama zarar ettiği gerekçesiyle 1953’te sökülmüştü.
Yarım asır daha geçti…
Bursa’nın kentsel merkezinin, ulusal demiryolu ağına bağlanabilmesi, hasret ve bekleyişten kurtulamadı.