Ankara’dan edindiğimiz bir gelişme, Bursa gibi tüm büyükşehir belediyelerinde ilçe belediyelerini üzecek, ama cep ve geçim meselesi açısından halkı memnun edecek.
Bilindiği üzere…

Bursa’da;
Bursa Büyükşehir Belediyesi’nce, aylık su faturalarıyla beraber, ilçe belediyeleri adına tahsil edilen ‘Katı Atık Bedeli’ paraları, faturaları şişirdiği gerekçesiyle halk tarafından tepki görüyordu.

...Ve!
Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin kararıyla 2019’da söz konusu bedelin tahsilatına son verilmişti.
Bu nedenle…

Su faturaları hafifledi.
Abonelerin %80’e yakınının, ekonomik sarfiyat sınırı altında olmasına rağmen, bu paraların tahsil edilmesi nedeniyle de, fatura yükseliyordu.
Bu karar;

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın ilgili yönetmeliği açısından da, yerelde inisiyatif kullanma özelliği taşıyordu.
İstanbul ve öne çıkan diğer bazı büyükşehir belediyeleri, söz konusu yönetmeliğin tahsilat yapabilme kapsamına, kendilerini sokmadılar.

Bursa’daki geri adıma karşı…

Gelir mağduriyeti gerekçesiyle;

Nilüfer Belediyesi’nce resmi idarelerle yazışmaya girilirken, Mudanya Belediyesi de dava yoluyla itirazda bulundu.
Mudanya Belediyesi, geçtiğimiz günlerde davayı kazandığını açıkladı ve tüm ilçe belediyeleri adına ‘Katı Atık Bedeli’ paralarının yeniden toplanması için de Bursa Büyükşehir Belediyesi’ne çağrıda bulundu.
Bu gelişme yaşanırken…

Ankara’da ise…
İlçe belediyelerini üzecek, ama kaygılı vatandaşları sevindirecek yeni bir adımın, hükümet nezdinde atıldığını öğrendik.
Edindiğimiz bilgiye göre…
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, büyükşehir belediyelerince ‘Katı Atık Bedeli’ paralarının aracılıkla toplanmasını öngören yönetmelikte, geçerliliği öteleyecek.
Resmi Gazete
’de;

Önümüzdeki günlerde yayınlanacak yeni düzenlemeye göre, ilgili yönetmeliğin yürürlüğünün 1 yıl sonrasına ötelenmesi sağlanacak.
Bursa’ya bakarsak…
Yıllık;
Osmangazi Belediyesi’nin 90 milyon TL, Yıldırım Belediyesi’nin 35 milyon TL, Nilüfer Belediyesi’nin 60 milyon TL ve Mudanya Belediyesi’nin 12 milyon TL dolayında gelir kaybı söz konusu olacak.
Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin tahsilat yaptığı 10 yıllık sürede, güncel bedel tutarları üzerinden 3 milyar TL dolayında bir paranın, ‘halkın cebinden çıkmış olması’ olarak değerlendiriliyor.
İlçe belediyeleri;

Tek elden toplanamayacak olan gelir kaybının, ‘ilçe halkına hizmetin olumsuz etkilenmesi’ olarak yorumlanıyor.
Vatandaşlar ise;
Geçim mücadelesinde, ‘ceplerinden çıkacak paraya bakmaları’ refleksinin öne çıkması nedeniyle bugün aktardığımız karara sevineceklerdir.

Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin kararına, Nilüfer ve Mudanya belediyeleri hayli tepki göstermişti, ama…

Yıldırım Belediye Başkanı Oktay Yılmaz, yıllık 35 milyon TL gibi tutarın, halkının cebinden çıkmaması için katı atık parası talebinde bulunmayacağını da, en başta ilan etmişti.
Gündeme getirdiğimiz meselenin ilçe belediyeleri lehine çözümü, ancak kuvvetli tek seçenekle mümkün gözüküyor.
İlçe belediyeleri;

Kendileri tarafından yürütülen Emlak Vergisi’nin tahsilatıyla beraber, ‘Katık Atık Bedeli’ paralarını da toplayabilmeleri, ‘üzerinde durmaları gereken yakın vadeli seçenek’ olarak öne çıkıyor.
Zira…

Sadece Bursa Büyükşehir Belediyesi değil, kararı en baştan uygulamayan İstanbul ve uygulamayan diğer büyükşehir belediyeleri de, itiraz ediyorlar.
Tahminen…

Genel ve yerel seçimlerin sonrasına kadar da, yönetmeliğin harfiyen uygulamaya geçirilmesi imkansız gözüküyor.