Tüm illerin büyükşehir belediyesi yapılması, koşul, tanım, amaç ve hedef açısından ‘Büyükşehir’ ruhuna tezat düşünce duruyor.

Asıl mesele;
Gelişmekte olan ve nüfus talebi artan tüm büyük kentler için devletten hakça gelir paylaşımının sağlanabilmesidir.
Bursa, en büyük zararı görüyor, çünkü vergi beyan merkezi diğer en büyük kentler olan büyük işletmeler, gelir kaybı yaratıyor.

Devletin vergi gelirlerinden;
Konumu ve nüfusuyla ters orantlı aylık paylar alabilen Bursa, hizmetlerin yerelden karşılanabilmesi açısından, sistemin mali zafiyetini yaşıyor.

Tüm illerin, ‘Büyükşehir Belediyesi’ statüsüne dönüştürülmesi, mevcut büyükşehir belediyeleri için mali olumsuz sonuçlara da neden olabilecektir.
AK Parti’nin yüksek katlarında;
İllerin tümüne ‘Büyükşehir’ statüsünün getirilmesinin masada bulunduğundan söz ediliyor.
Aslında;
Böyle adım
Doğu ve güneydoğu illerinde ağırlığa sahip HDP’nin yönettiği belediyelere karşı, manevre düşüncesini gündeme getiriyor.

Zira;
HDP’nin yerel seçimlerini kazandığı büyükşehir, il ve ilçe belediyelerinin arasında, ‘kayyum’ yoluyla vali ve kaymakamlarca yönetilenler var.
Yani…
HDP, büyük iller ve kırsal ilçeleri açısından, devlet hassasiyetleri nedeniyle sorun görülüyor.
Son yerel seçimlerle…
HDP ;
Özellikle…
3 büyükşehir ve bu büyükşehir belediyelerine bağlı 29 ilçenin yönetimlerini elde etmişti.
Ayrıca…
5 ilin ana belediyesi ve büyükşehir dışındaki 29 ilçenin belediyeleri de, HDP’nin adaylarınca kazanılmıştı.
AK Parti’nin doğu ve güneydoğu illerinin yönetimlerinde olduğunu ve yakınındaki rakibin de HDP olduğunu, dikkate almamız gerekiyor.
Böyle idari yapı ve görüntüye karşılık…
‘Büyükşehir’ statüsüne geçilmesi;
HDP’nin, merkezden kırsala kadar, kendi başına yerel yönetimdeki karar verici etkisini ortadan kaldıracaktır.

Böyle durumda…
İmar ve planlama kararlarından bütçeleri ve cadde ve sokak isimlerinden kadar, bağlı büyükşehir belediyerince son söz söylenecektir.
Türkiye’nin doğu coğrafyasında;
Çok büyük ve büyük işletmeler yaygın olmadığı için yeni büyükşehir belediyelerine kurumlar vergisi payı, batıdaki gibi olmayacaktır.
İl geneline dayalı nüfus hesabıyla…
Yeni büyükşehir belediyelerinin gelirleri de belirli seviyeye taşınacaktır, ama bağlı ilçe belediyelerinde, ‘büyükşehir payı’ nedeniyle gelir düşecektir.
Türkiye’nin geneli, büyük kentlerde yaşıyor.
Yeni büyükşehir belediyelerinin tersine göç yaratabilmesini de, zayıf bir ihtimal olarak görüyoruz.
Ama…

Ülkenin doğusuna;
Kıpırdanma sağlar.
Psikolojik;
Olumlu etkisi olur!
Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin, mevcut büyükşehir belediyeleri sistemiyle en fazla mali zararı gördüğünü, yıllardır kaleme alıyoruz.
Hakça paylaşım için…

Farklı yeni kriterler yoluyla;
Çözüm getirilmiyor!

Kurumlara ilişkin vergi ödemesinin, üretim veya ana faaliyetin bulunduğu ilde yapılacağına ilişkin tek satır yasa çözümü dahi yok.
En yeni örnek;
Yerli ve milli otomobilin fabrikası Bursa’da, ama üretici TOGG’un kurumlar vergisine esas şirket merkezi, Kocaeli’de bulunuyor.