Sosyal medya devi Facebook geçtiğimiz yıllarda patlak veren veri skandalından sonra tarihinin en kötü dönemlerinden birisini yaşıyor. 

Starbucks, Pepsi, Coca-Cola ve Verizon’un da aralarında bulunduğu onlarca şirket, geçtiğimiz günlerde ABD Başkanı Donald Trump’ın  şiddet içerikli paylaşımını silmeyen Facebook’tan reklamlarını çekme kararı almıştı.

Sadece pazartesi günü Adidas, HP, ve Ford firmaları da Unilever, The North Face, Coca Cola, Honda ve diğerlerine katıldı.

Peki reklam boykotu Facebook'u nasıl etkileyecek?

KAZANDIĞI HER 100 DOLARDAN 98'İ REKLAMLARDAN GELİYOR

Firma 2019’da gelirinin yüzde 98’ine denk gelen 69.7 milyar doları reklamlardan elde etti. 

Başka bir deyişle sosyal meyda devi geçtiğimiz yıl kazandığı her 100 doların 98'ini reklam verenlerden elde etti.

8 MİLYON REKLAM VERENİ VAR

Ancak Facebook'taki büyük reklam harcamaları daha çok orta ve ufak ölçekli firmalardan geliyor. Zira Facebook’ta 8 milyon reklam veren var.

En çok harcama yapan ilk 100 firma ise yıl toplamında 4.2 milyar dolarlık reklam harcaması yaptı. Bu da reklam gelirinin sadece yüzde 6’sı anlamına geliyor. 

BOYKOTA 200'DEN FAZLA ŞİRKET KATILDI

ABD basınında yer alan haberlere göre, geçtiğimiz günlerde başlayan Facebook  boykotuna katılarak sosyal medya platformuna reklam vermeme kararı alan şirketlerin sayısı iki yüzü aştı. 

Bu şirketler arasında Starbucks, Coca Cola, Ford, Unilever, Verizon, North Face, Levi's ve Honda gibi büyük firmalar da yer alıyor. 

Aynı haberlere göre bu kampanyanın maliyeti milyar dolarlar ile ölçülecek seviyeye ulaştı. 

ZUCKERBERG’İN KİŞİSEL SERVETİ 7.2 MİLYAR DOLAR AZALDI

Yaşanan bu gelişmeler sonrası Facebook’un piyasa değeri 56 milyar dolar azalırken,  Zuckerberg’in net serveti 7.2 milyar dolar azalarak 82,9 milyar dolara düştü. 

NE YAŞANMIŞTI? 

25 Mayıs'ta Minnesota eyaletinde yaşayan siyahi George Floyd’un beyaz bir polis tarafından öldürülmesi sonrası başlayan protesto dalgası ülkedeki tansiyonun artmasına neden olmuştu. 

ABD Başkanı Donald Trump’ın 29 Mayıs’ta yaptığı “Yağma başlarsa ateş açarız” paylaşımı ise bu tansiyonun en üst noktaya çıktığı tarih olarak görülmüştü. 

Trump'ın bu paylaşımı sonrası mikro blog  platformu Twitter, tarihinde ilk kez bir devlet başkanının paylaşımını “şiddet içerdiği” gerekçesiyle sınırlandırma kararı almıştı. 

Twitter'ın bu adım sonrası gözler Facebook'a çevrilmiş, Facebook CEO’su Mark  Zuckerberg'in "Başkan Trump’ın paylaşımı Facebook kurallarını ihlal etmiyor" açıklaması pek çok kesmin tepkisini çekmişti. 

Zuckerberg'in bu açıklaması sonrası geçen hafta altı insan hakları örgütü, büyük şirketlere bir çağrıda bulunarak, temmuz ayı boyunca Facebook’a reklam vermemelerini istedi.