banner5

banner4

Sıcak yaz aylarında doğru beslenmeye dikkat

Adnan Menderes Üniversitesi (ADÜ) Uygulama ve Araştırma Hastanesi Diyetisyeni Makbule Özer, sıcak yaz aylarının etkisini göstermeye başlamasıyla beslenme açısından risk oluşturabilecek noktalara dikkat çekerek doğru beslenme alışkanlıkları ile ilgili bilgiler verdi.

AYDIN 28.06.2020, 10:59
Sıcak yaz aylarında doğru beslenmeye dikkat
banner11

Sağlıklı ve doğal beslenmemizi sürdürebilmek için mevsimine uygun beslenme alışkanlıklarımızı da şekillendirmemiz gerektiğini söyleyen Diyetisyen Makbule Özer, “Mevsimlerin değişmesi ve sıcaklıkların artmasıyla beslenme düzenimiz ve metabolizmamız bu yeni duruma uyum sağlamaya çalışır ve bu dönemde sıcaklığın etkisiyle bazı sağlık sorunlarıyla (şeker, kalp rahatsızlıkları, tansiyon, mineral kayıpları vb.) karşılaşabiliriz. Doğru beslenme alışkanlıklarıyla bu sorunlarla karşılaşma ihtimalimizi azaltarak kendimizi daha iyi hissedebilir, sağlıklı bir yaz mevsimi geçirebiliriz” dedi.

Diyetisyen Özer vatandaşlara yaz aylarında bol bol su içmelerini önererek, “Vücudumuzun ortalama yüzde 70’ini oluşturan su, hücrelerin yaşamsal faaliyetleri, vücut ısısının dengelenmesi ve fonksiyonlarını yerine getirilmesi için son derece önemlidir. Sıcaklıkların artmasıyla vücuttan sıvı kaybı artar ve vücudun sıvı ihtiyacını karşılamak için özellikle yaz mevsiminde su tüketimini arttırmamız gerekir. Çünkü eksikliğinde baş ağrısı, halsizlik, bulantı, baş dönmesi, tansiyonda dengesizlikler ve elektrolit kayıpları görülebilmektedir. Normal bir bireyde ortalama 2-2,5 litre olan su ihtiyacı yaz döneminde 3 litreye kadar çıkabilmektedir. Spor yapanların, ağır işte çalışanların ise günlük su tüketimini biraz daha arttırması önerilir. Su içmek için susamayı beklemeden suyu hayatınızın merkezine koymaya çalışın ve düzenli su içmeyi alışkanlık haline getirin” diye konuştu.

“Yaz aylarında serinlemek için çokça tercih edilen gazlı içecekler, hazır meyve suları ve alkol, şeker içerikleri ve katkı oranlarının yüksek olması nedeniyle serinletmenin aksine vücutta bazı sağlık problemlerine yol açmakta ve boş kalori alımına neden olmaktadır” diyen Özer, “Bu tür içecekler, özellikle abdominal yağlanmayı arttırarak obeziteye davetiye çıkarabilir. Yaz mevsiminde süt, ayran,ev yapımı şekersiz limonata, sade maden suyu ve taze sıkılmış meyve suları daha doğru bir tercih olacaktır. Çay ve kahve de diüretik etkisinden dolayı vücuttan su atımına sebep olduğu için aşırı tüketiminden kaçınılmalıdır” diye konuştu.

Yaz aylarında yeterli ve dengeli beslenmek için yapılması gerekenleri kaydeden Diyetisyen Özer, “Yaz aylarında beslenme alışkanlıklarımızda değişiklikler olması kaçınılmazdır; fakat yine sağlıklı ve dengeli beslenmek bizim elimizdedir. Öğün sayıları ve saatlerinde küçük farklılıklar yapabiliriz. Bu farklılıkları yaparken beslenmemizde mutlaka her besin grubuna (süt, meyve, kurubaklagil, et, sebze ve tahıl gurubu) porsiyon miktarına dikkat ederek yer vermeye özen göstermeliyiz. Kızartma türü yiyeceklerden, şeker içeriği ve yağ oranı yüksek besinlerden, beyaz un ve beyaz undan yapılmış yiyeceklerden olabildiğince kaçınmalı yaz aylarını biraz daha hafif yemekleri tercih ederek geçirmeliyiz” dedi.

Özer yaz mevsiminde beslenmemize dikkat etmemiz gerektiğini ifade ederek, “Yaz mevsimi bizi rengârenk, lezzetli ve sağlıklı sebze ve meyvelerle karşılıyor. Bu dönemde meyve grubundan karpuz, kavun, şeftali, kiraz, üzüm, incir ve kayısı; sebze grubundan domates, salatalık, patlıcan, biber, taze fasulye, kabak ve daha sayamadığımız birçok sağlıklı besin yaz döneminde bizi bekliyor. Her besini mevsiminde ve taze olarak tüketmek sağlığımızın olmazsa olmazıdır. Sebze ve meyve grubu özellikle yüksek posa içerikleri sayesinde günlük posa ihtiyacımızın önemli bir kısmını karşılamaktadır” diye konuşarak diyabet hastalarının yaz meyvelerinin şeker içeriğinin yüksek olduğunu unutmaması gerektiğini ve tüketim konusunda dikkat etmelerini söyledi.

Özer son olarak sıcaklıkların artması bazı besinlerin çok kolay bozulmasına neden olabildiğini belirterek şöyle konuştu;

“Bu sebeple yaz mevsiminde besinlerin alınması, pişirilmesi, hazırlanması ve saklanması aşamaları diğer mevsimlere göre çok daha önem kazanmaktadır. Besin zehirlenmeleri ve bozulmalarına karşı dikkatli olmalı, hijyen konusunda tedbirli davranmalıyız. Meyve ve sebzelerimizi bol su altında yıkamalı, iyi pişmemiş ve hijyen kurallarına uyulmadan hazırlanmış besinlerden, açıkta ve dışarıda satılan yiyeceklerden, çabuk bozulabilecek riskli yiyeceklerin tüketiminden olabildiğince kaçınmalıyız.”

Yorumlar (0)
banner26
28°
açık
Namaz Vakti 11 Temmuz 2020
İmsak 03:45
Güneş 05:37
Öğle 13:14
İkindi 17:11
Akşam 20:41
Yatsı 22:26
Günün Karikatürü Tümü
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Başakşehir 31 66
2. Trabzonspor 31 62
3. Sivasspor 31 54
4. Beşiktaş 31 53
5. Galatasaray 31 52
6. Alanyaspor 31 51
7. Fenerbahçe 31 50
8. Gaziantep FK 31 41
9. Göztepe 31 39
10. Antalyaspor 31 38
11. Kasımpaşa 31 36
12. Gençlerbirliği 31 33
13. Malatyaspor 31 32
14. Denizlispor 31 32
15. Çaykur Rizespor 31 32
16. Kayserispor 31 31
17. Konyaspor 31 30
18. Ankaragücü 31 26
Takımlar O P
1. Hatayspor 32 60
2. Erzurum BB 32 56
3. Adana Demirspor 32 55
4. Bursaspor 32 55
5. Akhisar Bld.Spor 32 54
6. Fatih Karagümrük 32 53
7. Altay 32 51
8. Ümraniye 32 44
9. Keçiörengücü 32 44
10. Giresunspor 32 44
11. Menemen Belediyespor 32 42
12. İstanbulspor 32 37
13. Balıkesirspor 32 35
14. Altınordu 32 33
15. Boluspor 32 30
16. Osmanlıspor 32 27
17. Adanaspor 32 21
18. Eskişehirspor 32 12
Takımlar O P
1. Liverpool 34 92
2. Man City 34 69
3. Chelsea 34 60
4. Leicester City 34 59
5. M. United 34 58
6. Wolverhampton 34 52
7. Sheffield United 34 51
8. Arsenal 34 50
9. Tottenham 34 49
10. Burnley 34 49
11. Everton 34 45
12. Southampton 34 44
13. Newcastle 34 43
14. Crystal Palace 34 42
15. Brighton 34 36
16. West Ham 34 31
17. Watford 34 31
18. Bournemouth 34 28
19. Aston Villa 34 27
20. Norwich City 34 21
Takımlar O P
1. Real Madrid 35 80
2. Barcelona 35 76
3. Atletico Madrid 35 63
4. Sevilla 35 63
5. Villarreal 35 57
6. Getafe 35 53
7. Real Sociedad 35 51
8. Valencia 35 50
9. Granada 35 50
10. Athletic Bilbao 35 48
11. Osasuna 35 45
12. Levante 35 43
13. Real Betis 35 41
14. Real Valladolid 35 39
15. Eibar 35 36
16. Celta de Vigo 35 36
17. Deportivo Alaves 35 35
18. Mallorca 35 32
19. Leganés 35 29
20. Espanyol 35 24