Türkiye’de, dün itibariyle başlayan yeni bir dönem, belki önemli işlev sağlayacak, ama temel bir yasama çerçevesinin arap saçına döndüğünü gösteriyor.

İmar ve planlamada…
Tutarlı, istikrarlı bir ana kanun, çoktan tarihe karıştı, çünkü tematik alanlarla farklı tarihlerde çıkarılan kanun ve yönetmeliklerle kafalar da karıştı.
Hatta…

Yönetmelik, kanunun önüne geçti.

Kentsel dönüşüm kanunu ve mekansal alanlar tip imar yönetmeliği, mevcuttaki imar kanununu iyice işlevsiz duruma getirdi.

Hukukuna aykırı yapıları meşrulaştıran ‘imar barışı’ tanımlı dolaylı af da, tuz biber ekti.

3 yıl öncesine ait, ama…
Daha önce 7 kez ertelenen ve nihayet dün itibariyle yürürlüğe alınan yeni otopark yönetmeliği, ne demek istediğimize yeni örnek oluşturuyor.

Bu yönetmeliğe…
Üstelik;
Geçen ay silbaştan hazırlanan yeni taslak, sektörel görüşlerin alınmasından sonra, yeniden yazıldı.
Son haliyle;

Dün, yürürlüğe girdi.
Anlamı yüklü, ama…
Trafik ve otopark sorununa çözüm olarak düşünülen yönetmelik, 3 yıl sonrasında ve bir başka mutasyonlu haliyle geçerliliğe ulaştırıldı.
Değerli bir alanı müstakil açık otoparka ayırma veya yeraltı otoparkı maliyetlerini hafifleten yönetmelik, ortaya çıktı.
Son yıllarda…

Kısıtlı imar alanlarında katlar iyice yükselirken, fiyat uygunlugu ve kredi faizlerinin fazlalığı nedeniyle 2+1 dairelere talep arttı.

Böyle eğilime rağmen…
Dairelerin metrekaresi ne kadar düşükse, ayrılacak otopark kapasitesi de o kadar azalacak.
Yeni yönetmelik;
Brüt 80 metrekarelik 10 daireli apartmana zorunlu 5 araçlık otopark  kapasitesi, sadece 1 metrekare küçük daireli apartmanda 3 araca düşecek.
Daire alanları planlanırken, sadece 1 metrekare fazla yapmaktan kaçınmalarla otoparka ayrılacak alan ve kapasite de azalmış olacak.

Bu arada…
Otopark ihtiyacı, kendi imar alanında sağlanamayacak binalar için ‘otopark bedeli’ ödemesi kolaylaştırıldı.

Ruhsat başvurusunda dörtte biri alınacak ve kalanı yapı kullanma izni alınıncaya kadar taksite bağlanabilecek.

İmar parseli koşullarıyla…
Otopark alanı ayrılamıyorsa, belediyelerin alacakları ‘otopark bedeli’ paralarıyla 3 yıl içerisinde ‘bölge otoparkları’ yapmaları öngörülüyor.
Otoparka uygunluk yoksa…
Böyle bir esasın uygulanabirliği ne derece mümkün olabilecek, ancak yönetmeliğin uygulama gidişatıyla anlaşılacak.
Bu açıdan…
Yeni yönetmelikte;
Bazı maddelerde yeni ara düzenlemelere gidilmesi veya yürürlüğünü öteleme olasılığı, ihtimal dahilinde bulunuyor.